Individuele coaching leraar

Veel leraren lopen soms even vast in de begeleiding van hun kinderen. Dat kan door typisch gedrag ontstaan dat je moeilijk verstaat, of omdat kinderen je kunnen triggeren in ‘waar jij zelf niet helemaal vrij bent’. Kinderen vertellen verbaal en non-verbaal wat er aan hun binnenkant speelt. Om dat goed te kunnen ‘verstaan’ is een open en ontspannen houding gevraagd. Dat lukt niet altijd in de context waar je werkt en ook je biografie kan blokkades opwerpen. Om je af te vragen wat de ander werkelijk van je vraagt, is het van belang om bij jezelf te herkennen hoe je het gedrag van de ander ontvangt en wat jij nodig hebt om weer open en ontspannen beschikbaar te zijn als leraar.

incl. literatuur en materiaal

Wat leer je?

Een andere kijk op je huidige en gewenste situatie door te kijken vanuit verschillende perspectieven.
Hoe jouw eigen denken, voelen en doen patronen, patronen van je leerlingen en die van je groep leert herkennen en benoemen.
Hoe je belemmerende patronen kunt doorbreken en bekrachtigende patronen kunt verstevigen.
Hoe je jezelf kunt begeleiden van vastzitten naar vrij en ontspannen voor de klas staan én hoe je jouw leerlingen hierin begeleidt.
Vanuit bewustwording omgaan met allerlei onderwijssituaties, ook met lastige.
Hoe je je interventiepalet verrijkt ten dienste van wat er in jouw klas nodig is.
Hoe je kunt herkennen in welke fase van groepsontwikkeling jouw klas zit en wat ze in (bege)leiding van jou hierin nodig hebben om te komen tot een volgende fase.

Inhoud traject

In overleg wordt bekeken wat de hulpvragen zijn en hoe er in (individuele) sessies het best mee omgegaan kan worden. Middels klasbezoeken en coachings-gesprekken wordt er in 3 fasen gewerkt. Ook kan er met beeld-interpretaties gewerkt worden.
Wat moet je van jezelf en de ander verstaan?
Wat zijn mogelijkheden en perspectieven?
Hoe kun je praktiseren wat je voor ogen hebt?

Veel leraren lopen soms even vast in de begeleiding van hun kinderen. Dat kan door typisch gedrag ontstaan dat je moeilijk verstaat, maar ook bijvoorbeeld omdat kinderen je kunnen triggeren ‘waar jij zelf niet helemaal vrij bent’. Kinderen vertellen verbaal en non-verbaal wat er aan hun binnenkant speelt.

Maar om dat goed te kunnen ‘verstaan’ is een open en ontspannen houding gevraagd. Dat lukt niet altijd in de context waar je werkt en ook je biografie kan blokkades opwerpen. Om je af te vragen wat de ander werkelijk vraagt, is het van belang om bij jezelf te herkennen hoe je het gedrag van de ander ontvangt.

Over de begeleider(s)

Ronald Heidanus werkt met hart en ziel in het onderwijs. Na meer dan tien jaar leerkracht in het (voorgezet) speciaal onderwijs te zijn geweest spreidde Ronald zijn vleugels.

Een betrokken onderwijsprofessional, die vanuit enthousiasme onderwijscollega’s inspireert en uitnodigt tot persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen jaren coachte ze vele onderwijsprofessionals in hun weg naar werken, lesgeven vanuit hun kern. Vanuit het geloof dat leraren die in contact zijn met zichzelf, ook in lastige onderwijssituaties, vele wegen vinden om leerlingen te begeleiden.