Donderdag 16 september van 19.30 – 21.00 uur

Om met NPO-gelden te investeren in duurzame verandering in het onderwijs, is het nodig om oorzaken van problemen in het onderwijs te onderzoeken. Een essentiële invalshoek is de mensfactor in het onderwijs. De mens komt tot ontwikkeling in psychologische, emotionele, sociale en mentale veiligheid. Veiligheid is de basis van ontwikkeling van jezelf als professional en je team maar ook de kinderen en jongeren waar jij mee werkt. Veiligheid ervaar je als je erop kunt vertrouwen, dat je gezien en gehoord wordt, dat je je erkend weet.

Het belang van veiligheid en vertrouwen in het onderwijs wordt door professionals meer en meer erkend. Recent onderzoek toont de impact van een veilig klimaat op individuen, teams en organisaties aan. Bovendien wordt meer en meer aanvaard en wetenschappelijk onderbouwd dat veiligheid en vertrouwen de belangrijkste bouwstenen zijn in de klas en in teams.

Centrum Pedagogisch Contact en De OnderwijsTafel willen samen professionele leergemeenschap begeleiden, waar menselijke ervaringen het vertrekpunt vormen voor praktijkgericht onderzoek: welk effect hebben we zelf op de veiligheid in de klas en de lerarenkamer?

Thema’s als hechting, overdracht, tegenoverdracht worden onderzocht in relatie tot ieders persoonlijke en professionele ervaringen. Welke invloed hebben die ervaringen op het functioneren in de klas, in de lerarenkamer en op de school als geheel?

Wat is het effect van wie jij bent op jouw klas of team en welke rol spelen hechting en het eigen gevoel van veiligheid?

Dit wordt de centrale vraag van deze Professionele LeerGemeenschap (PLG), waarin je vanuit je eigen leervraag samen ruimte gaat maken voor een individueel en gemeenschappelijk onderzoek. Deze PLG beoogt meer bewustzijn te creëren om nog meer bewust bekwaam te functioneren in volle potentie, zodat jij als professional je gehoord, gezien en gesteund voelt en hiermee je in staat bent elk kind te zien, te horen en te ondersteunen.

De PLG wordt begeleid door: Simone Mark; expert pedagogische processen in deze professionele leergemeenschap. Simone is auteur van het boek ‘Pedagogisch Contact’. Koen Van Ghyseghem; expert in faciliteren van veiligheid en persoonlijke veranderprocessen.

Over de begeleiders van de informatiesessie en de PLG

  • Simone Mark (expert pedagogische processen in deze professionele leergemeenschap)
  • Koen Van Ghyseghem (expert in het faciliteren van veiligheid en persoonlijke veranderprocessen)

We houden je via onze nieuwsbrief op de hoogte van het webinar.