CPC Online Congres “Recht van Spreken”.

Gratis voor studenten

Op zaterdag 9 april 2022 vindt ons tweede online congres plaats. De eerste editie in 2021 was een groot succes. Ook dit jaar hebben we weer interessante sprekers van binnen en buiten het onderwijs die spreken over hun ervaringen met het centrale thema ‘Recht van spreken’.
Hier wil je toch bij zijn? Schrijf je dan snel in!

Zaterdag 9 april

van 09:30 tot 15:00 uur.

19 Sessies

3 weken alle sessies terugkijken

Student?

Dan mag je gratis registreren!

Het jaarlijkse CPC Online Congres
heeft dit jaar als thema: “Recht van Spreken”

Kinderen en jongeren krijgen graag les van leraren die zichzelf laten kennen. Leraren die spreken vanuit hun ervaringen, stellen zich kwetsbaar op. Ervaringen staan niet ter discussie. Ze zijn persoonlijk beleefd. Daardoor kunnen leraren en leerlingen elkaar echt leren kennen. En elkaar uitdagen om samen nieuwe ervaringen aan te gaan. Spannend, maar ook leuk. Waar getoetste kennis vaak vervliegt, blijven de ervaringen vaak in het geheugen. Dit congres biedt nieuwe ervaringen en veel mensen ‘met recht van spreken’.

Ontmoet enkele sprekers

Mart de Kruif

Mart de Kruif

Voormalig opperbevelhebber Koninklijke Landmacht

Joseph Oubelkas

Auteur en spreker

Abbie Chalgoum

Docent, auteur en acteur
“ Gekluisterd aan mijn laptop heb ik dit congres gevolgd.
Mijn hart is weer gevuld met inspiratie. Jullie hebben de kern geraakt! ”

Programma

Enkele sessies zullen in beide rondes voorkomen,
andere slechts in 1 ronde.

Moeite om een keuze te maken?
Alle sessies zijn tot 3 weken na het congres terug te kijken.

Maak kennis met onze sprekers

CPC Online Congres
“Recht van Spreken”.

Op zaterdag 9 april 2022 vindt het tweede online congres van Centrum Pedagogisch Contact. De eerste editie in 2021 was een groot succes. Ook dit jaar hebben we weer een aantal interessante sprekers van binnen en buiten het onderwijs bereid gevonden om hun verhaal te vertellen in het kader van het centrale thema ‘Recht van spreken’.

Daarnaast zullen er weer twee nieuwe publicaties van CPC-leden gepresenteerd worden. Enkele sessies zullen in beide rondes voorkomen, anderen slechts in 1 ronde. .

Hier wil je toch bij zijn? Schrijf je dan snel in!

Ticket is gratis voor studenten

Ontvang online toegang tot het congres

Maak kennis met onze sprekers

Hieronder vind je meer achtergrondinformatie over de sprekers van ons congres.

Image Description

Marcel van Herpen

Marcel van Herpen is medeoprichter van Centrum Pedagogisch Contact. Hij stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs is Nederland, en is auteur van diverse boeken als Wij, de leraar en Werk voor de reünie. Hij maakte de podcasts ‘Het mysterie van de goede leraar’ en samen met Peter Heerschop ‘Onderwijs Vandaag’. Daarnaast is hij presentator van de Denk Groter Debatten.

Image Description

Simone Mark

Simone Mark is oprichter van Centrum Pedagogisch Contact en auteur van het boek Pedagogisch Contact. Haar lezingen en masterclasses gaan over de kwaliteit van het contact tussen opvoeders en kinderen/jongeren, waarbij Simone opvoeders een perspectief biedt op pedagogische uitdagingen. Ze is een krachtige procesbegeleider, die in staat is om het leiderschap in een organisatie te versterken door zich als ‘critical friend’ op te stellen.

Image Description

Peter Heerschop

Peter Heerschop is een Nederlandse cabaretier, acteur, televisieprogrammamaker en schrijver. Na zijn middelbare school volgde hij de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hier ontmoette hij Joep van Deudekom en Viggo Waas, waar hij later cabaretgezelschap Niet Uit Het Raam (NUHR) mee oprichtte. Peter was onder andere te zien in het televisieprogramma Kopspijkers, waar hij ook aan meeschreef. Samen met Marcel van Herpen maakte hij de podcast ‘Onderwijs Vandaag’.

Image Description

Freek de Jonge

Freek de Jonge is cabaretier, zanger, auteur en totaalkunstenaar. Hij heeft een omvangrijk oeuvre en richt zich al geruime tijd op de fenomenen die het onderwijs (zouden moeten) verrijken: Vertrouwen, Discipline, Concentratie. Met rijke verhalen illustreert hij deze begrippen en moedigt ze aan voor alle leraren en opvoeders.

Image Description

Mart de Kruif

Mart de Kruif was opperbevelhebber van de Koninklijke landmacht en leidde de ISAF missie in Afghanistan. Daar was hij eindverantwoordelijk over tienduizenden soldaten. In extreem moeilijke omstandigheden – velen sneuvelden – moesten ze elke dag op pad. Als verdienste voor zijn inzet als Commander Regional Command South ontving De Kruif op 29 mei 2010 een Koninklijke Onderscheiding. Hij werd benoemd tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden.

Image Description

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas is een auteur en spreker. Hij werd bekend door zijn boek 400 brieven van mijn moeder, dat gebaseerd is op zijn waargebeurde verhaal. Joseph zat bijna 5 jaar lang onterecht vast in een Marokkaanse gevangenis.Sinds zijn vrijlating spreekt Joseph over zijn ervaringen, zodat hij anderen kan inspireren om met uitdagingen in het leven om te gaan.

Image Description

Abbie Chalgoum

Abbie Chalgoum is mbo-docent, acteur en sinds kort auteur van zijn autobiografische roman Ik blijf bij je. Nadat hij met zijn gezin vanuit Marokko naar Nederland emigreert, groeit Abbie op in spagaat tussen twee werelden: de Nederlandse buitenwereld, en de wereld binnen in het huis, waar de mentale en fysieke mishandeling door zijn vader altijd op de loer lag.

Image Description

Illias el Hadioui

Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings- en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ten slotte is hij lid van de Onderwijsraad.

Image Description Image Description

Lars Limburg & Thyme van den Beuken

Het team van Pedagogisch Verantwoord bestaat uit Lars Limburg en Thyme van den Beuken. Twee enthousiaste en nieuwsgierige pedagogen met brede opvoedkundige kennis en ervaring binnen de jeugdzorg, opvoedingsondersteuning en het onderwijs. In 2018 zijn zij met dit platform gestart om de visies en wetenschap achter opvoeding toegankelijker te maken. Dit doel proberen zij te bereiken via de podcast, individuele opvoedkoffie-sessies en lezingen op pedagogische opleidingen. Daarnaast volgen zowel Lars als Thyme een universitaire studie op gebied van filosofie en moderne opvoedingsvraagstukken.

Image Description

Ronald Heidanus

Ronald Heidanus is leraar basisonderwijs, gedragsspecialist, onderwijsreiziger en inclusiepedagoog. Als trainer verbonden aan Centrum Pedagogisch Contact verzorgt hij trajecten Pedagogische Tact en is hij Co-teacher om aan de grenzen van de mogelijkheden van leraren het pedagogisch handelingsreportoir te verrijken.

Image Description

Adri van den Brand

Adri van den Brand is een creatieve onderwijs all-rounder met ruim 20 jaar ervaring in verschillende functies in het onderwijs. Zijn specialiteit is vraaggestuurd werken rondom thema’s als coaching, communicatie, cultuur, verandermanagement, autonomie en taalonderwijs. Hij weet praktijkervaringen te verrijken met toegepaste kennis en inzichten waardoor mensen meer mogelijkheden en autonomie ervaren.

Image Description

Henk van Mil

Henk van Mil is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Eerst als docent wiskunde en leerlingenbegeleider in het VO, daarna als opleidingsdocent aan Fontys Hogeschool Pabo Tilburg en Hogeschool de Kempel. De afgelopen 10 jaar is hij tevens werkzaam als trainer en begeleider van maatwerk in communicatie en coaching, als NLP-co-trainer, als coach en opleider in Transactionele Analyse (TA) en als begeleider van schoolteams in verschillende processen.

Image Description

Alex Otten

Alex Otten heeft inmiddels 30 jaar ervaring in het basisonderwijs. Hij heeft 16 jaar zelf ‘met de poten in de klei’ gestaan (lesgegeven aan alle leeftijdsgroepen). Daarna heeft hij de stap gezet naar het directeurschap. Recent heeft hij met een school de omslag gemaakt naar het ErvaringsGericht Onderwijs.

Image Description

Sanne Houwers

Sanne Houwers is een bevlogen onderwijsprofessional die met hart en ziel met collega’s in het onderwijs werkt. Ze richt zich in haar werk op de vraag van de onderwijsprofessional waarbij ze aandacht heeft voor zowel de onderstroom als de bovenstroom, de binnenkant van de persoon én de buitenkant. Theorie krijgt betekenis in het nu en met stevige interventies weet ze onderwijsprofessionals te begeleiden naar de verandering die ze voor ogen hebben én die de pedagogische tact in contact met de leerlingen verrijkt.

Image Description

Bjorna Appel

Bjorna Appel heeft ruim 25 jaar onderwijservaring waarvan de laatste tien jaar in het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en hun ouders. Als leerkracht, als coach en als mens. Leergierig als ze is, heeft ze veel onderzocht en gestudeerd op dit thema. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze een diep begrip van hoogbegaafdheid en voor de pedagogische vraag die alle kinderen stellen heeft ontwikkeld.

Image Description

Ted Kloosterboer

Ted Kloosterboer is directeur van Stichting Praat. Praat geeft scholing over het signaleren van kindermishandeling en doorbreekt ook het maatschappelijk zwijgen over kindermishandeling. Stichting Praat legt het accent op vroegsignalering en stelt het kind centraal. De ervaring en beleving van het kind is bij Praat het uitgangspunt voor het handelen van de volwassenen. Zij maken ook onderscheid tussen het probleem kindermishandeling oplossen en een kind helpen. Hierdoor worden voor volwassenen de mogelijkheden tot handelen vergroot.

Image Description

Matti Sannen

Matti Sannen is directeur en eigenaar van de TA academie. Zij is internationaal gecertificeerd opleider en supervisor in de Transactionele Analyse en behaalde het Certificate Consulting & Change van het Tavistock Institute of Human Relations. Matti heeft een achtergrond in onderwijs en gezondheidszorg en bouwde vervolgens ruime ervaring op als consultant, trainer en (team) coach in bedrijven en organisaties. Zij is een inspirerende opleider die op een betrokken en integere manier studenten confronteert en uitdaagt om stappen te zetten.

Image Description

Nynke de Geus

Nynke de Geus is directeur en eigenaar van de TA academie. Zij is internationaal gecertificeerd opleider en supervisor in de Transactionele Analyse (PTSTA). Zij is haar loopbaan destijds begonnen als docent aan een middelbare school. Leren en ontwikkelen van mensen in organisaties is een rode draad in haar loopbaan. Zij heeft ervaring in de profit en nonprofit sector in diverse rollen (organisatieadviseur, (team)coach en trainer). Met veel plezier en passie is ze geregeld aan het werk in allerlei onderwijsinstellingen.

Peter Kerkhof

Peter Kerkhof

Peter Kerkhof is eigenaar van SamenWijzer. Hij is als Loyds opgeleide lead auditor NEN ISO 9001 in de zorg, manager en auditor in de financiële sector. Kwaliteit zichtbaar maken, kracht geven aan mensen, hun samenwerking en organisaties is waar hij warm van wordt. Hij is een zorgzame en loyale leider die enthousiast en gedreven communiceert om mensen in verbinding en beweging te brengen uit zorg voor de organisatie.

Martijn Schoonaard

Martijn Schoonaard

Martijn Schoonaard is eigenaar van SamenWijzer. Hij heeft ervaring als (interim) schoolleider, stafmedewerker kwaliteit, Insights Discovery practitioner en is Loyds opgeleid lead auditor NEN ISO 9001 in het onderwijs en sparringpartner van bestuurders, schoolleiders en stafmedewerkers van verschillende organisaties in PO, VO, Speciaal Onderwijs en ROC.