Hoi Robert

Super leuk dat je erbij bent op woensdag 29 maart in theater 't Spant in Bussum!

Hieronder kun je jouw persoonlijke programma samenstellen. Een week voorafgaand aan het congres ontvang je via de e-mail (ro.eg.bert.jonker@gmail.com) jouw persoonlijke ticket, inclusief QR-toegangscode.

Wacht niet te lang met het doorgeven van de keuze van je sessies, zodat je de sessies van jouw voorkeur kunt volgen.

Scroll naar beneden om het programma en de beschrijvingen van de sessies nogmaals te bekijken.

Keuze doorgeven

Woensdag 29 maart

van 09:30 tot 16:30 uur

22 sessies

lezingen & workshops

Spant! Theater

Dr. A. Kuyperlaan 3, Bussum

Programma

Bekijk het programma en maak hieronder je keuze.
Let op! Vol=Vol!

Geef ons je keuze door

Je ontvangt jouw persoonlijke programma én ticket één week voor het congres.

Maak kennis met onze sprekers

Hieronder vind je meer achtergrondinformatie over de sprekers van ons congres.

Israël van Dorsten

Israël van Dorsten is één van de “kinderen van Ruinerwold”. Hij werd met zijn broers en zussen door hun vader in afzondering gehouden. In hun boerderij leefde de aartsvader met zijn kinderen en bereidde ze voor op een bestaan in een 'nieuwe wereld'. Het gezin leefde volgens de regels van zijn geloof. Israël schreef een boek over zijn leven in de geloofswereld van zijn vader en de scheuren in zijn wereldbeeld en geloof die uiteindelijk leidden tot zijn vertrek uit de boerderij. Israël ontvluchtte de boerderij in oktober 2019, waarna het geheim van het gezin naar buiten kwam.

Danielle Braun

Danielle Braun is corporate antropoloog. Ze reist over de wereld om van tribes overal op de wereld te leren hoe we kunnen samenleven, samenwerken en veranderen. Die kennis deelt ze op podia, in haar boeken en als boardroom fluisteraar met chiefs van organisaties. Danielle is gefascineerd door ‘anders’. In organisaties, in de samenleving en in het leven. Haar verhalen maken vertrouwd wat gek is en gek wat vertrouwd is. Ze laat zien dat ‘gek’ vooral een contextprobleem is en niet zozeer een probleem in zichzelf. Danielle daagt de heersende waarheid uit. Maakt organisaties weer heel en bezield. En zorgt dat mensen elkaar weer echt zien.

Website en info: www.avorganisatiecultuur.nl

Erben Wennemars

Erben leerde op 4-jarige leeftijd schaatsen op de natuurijsbaan in Dalfsen. Zijn vader was, naast boer, penningmeester van de ijsclub. Niet gehinderd door bijzonder veel talent, maar in het bezit van een enorme dosis doorzettingsvermogen haalde hij op 17-jarige leeftijd de gewestelijke selectie. “Dit is het mooiste dat me ooit zal overkomen”, dacht hij bescheiden. Vijftien jaar later was hij tweevoudig wereldkampioen sprint, meervoudig wereldkampioen op de 1000 meter, 1500 meter en ploegenachtervolging.

Peter Heerschop

Peter Heerschop is een Nederlandse cabaretier, acteur, televisieprogrammamaker en schrijver. Na zijn middelbare school volgde hij de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hier ontmoette hij Joep van Deudekom en Viggo Waas, waar hij later cabaretgezelschap Niet Uit Het Raam (NUHR) mee oprichtte. Peter was onder andere te zien in het televisieprogramma Kopspijkers, waar hij ook aan meeschreef. Samen met Marcel van Herpen maakte hij de podcast ‘Onderwijs Vandaag’.

Mirjam Draijer

Mirjam Draijer (www.maak-het-verschil.nl) werkt als trainer, coach, internationaal gecertificeerd NLP trainer en mBit coach, onderwijs- en gedragsspecialist. Zij verzorgt trainingen aan schoolteams, besturen, leerkrachten en anderen in het onderwijs. Met onder meer de methodieken NLP, oplossingsgericht werken, transactionele analyse en systemisch werk weet ze binnen en buiten het onderwijs mensen te laten ontdekken en ervaren op welke (onbewuste) gebieden zij kunnen groeien. Doordat het steeds gaat over onbewuste processen bewust maken, ontstaan er nieuwe groeimogelijkheden binnen het onderwijs, zowel voor de leerlingen als de leerkrachten.

Kees van Amstel

Kees van Amstel is leraar, cabaretier, columnist, acteur en tekstschrijver. Hij is comedian bij het gezelschap Comedytrain, heeft een wekelijkse column op NPO Radio 1, schrijft en acteert voor en in het satirische sketchprogramma Klikbeet, maakte cabaret voor Spijkers met Koppen en is een van de breinen achter Dit was het nieuws. En dan staat hij óók nog voor de klas!

Marcel van Herpen

Marcel van Herpen is medeoprichter van Centrum Pedagogisch Contact. Hij stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs is Nederland, en is auteur van diverse boeken als Wij, de leraar en Werk voor de reünie. Hij maakte de podcasts ‘Het mysterie van de goede leraar’ en samen met Peter Heerschop ‘Onderwijs Vandaag’. Daarnaast is hij presentator van de Denk Groter Debatten.

Simone Mark

Simone Mark is oprichter en directeur van Centrum Pedagogisch Contact en auteur van het boek Pedagogisch Contact. Haar lezingen en masterclasses gaan over de kwaliteit van het contact tussen opvoeders en kinderen en jongeren, waarbij Simone opvoeders een perspectief biedt op pedagogische uitdagingen. Ze is een krachtige procesbegeleider, die in staat is om als ‘critical friend’ het leiderschap in een organisatie te versterken.

Adri van den Brand

Adri van den Brand is een creatieve onderwijs allrounder met ruim twintig jaar ervaring in verschillende functies in het onderwijs. Zijn specialiteit is vraaggestuurd werken rondom thema’s als coaching, communicatie, cultuur, verandermanagement, autonomie en taalonderwijs. Hij weet praktijkervaringen te verrijken met toegepaste kennis en inzichten, waardoor mensen meer mogelijkheden en autonomie gaan ervaren.

Corrinne Dekker

Corrinne is lerarenopleider met focus op de ontwikkeling van professionals, zodat die kinderen zo kunnen ondersteunen en stimuleren in hun ontwikkeling dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ze traint vooral leraren, om zo een impuls te geven aan de kwaliteit van lezen en luisteren met begrip. Corinne is expert op het gebied van professionele leergemeenschappen (PLG's).

Ludo Heylen

Ludo Heylen is voormalig directeur van CEGO vorming en Consult. Hij gelooft in zelfsturing en eigenaarschap, geniet van kinderen en jongeren en van leraren die floreren in veranderingsprocessen. Ludo is pedagogisch optimist en gelooft in de groeikracht van elk individu. Hij inspireert met kennis van zaken vanuit wetenschappelijke bronnen. Hij is betrokken bij diverse onderwijsprojecten van Katholieke Universiteit Leuven. Hij is ook met veel goesting internationaal actief als onderwijsconsultant.

Alex Otten

Alex Otten heeft inmiddels ruim dertig jaar ervaring in het basisonderwijs. Hij heeft zestien jaar zelf ‘met de poten in de klei’ gestaan en lesgegeven aan alle leeftijdsgroepen. Daarna heeft hij de stap gezet naar het directeurschap. Recent heeft hij met een school de omslag gemaakt naar het ErvaringsGericht Onderwijs.

Bastiaan Goedhart

Bastiaan heeft jarenlange ervaring als groeps- en vakleerkracht in het basisonderwijs. Hij is ook meer dan twintig jaar opleidingsdocent op de Pabo in Haarlem en werkt voor scholings- en adviesbureau Alles in Beweging, dat helpt bij de inrichting van schoolpleinen en het beter laten verlopen van het buitenspelen en de pauze. Verder is hij medeauteur van de methode Basislessen Bewegingsonderwijs en werkt als deskundige op het gebied van risicovol spelen, veiligheid en aansprakelijkheid.

Carm Barten

Carm begeleidt op een eigenzinnige en creatieve manier leraren en schoolleiders in hun pedagogische opdracht. Hij weet zijn theoretische pedagogische achtergrond te combineren met ruime praktijkervaring als leraar in het basisonderwijs. Carm is naast zijn werk voor Centrum Pedagogisch Contact werkzaam als docent aan Hogelschool Pedagogiek ’s-Hertogenbosch.

Sanne Houwers

Sanne Houwers is een bevlogen onderwijsprofessional die met hart en ziel met collega’s in het onderwijs werkt. Ze richt zich in haar werk op de vraag van de onderwijsprofessional waarbij ze aandacht heeft voor zowel de onderstroom als de bovenstroom, de binnenkant van de persoon én de buitenkant. Theorie krijgt betekenis in het nu. Met stevige interventies weet ze onderwijsprofessionals te begeleiden naar de verandering die ze voor ogen hebben én die de pedagogische tact in contact met de leerlingen verrijkt.

Clemens Geenen

Clemens Geenen werkt 35 jaar in het onderwijs als leraar, teamleider en directielid. Vorig jaar maakte hij bewust de overstap naar een kleine vmbo-school om te kunnen doen waar zijn hart ligt: werken in de nabijheid van wat er dagelijks in de klassen gebeurt. Met de nodige humor en zelfreflectie deelt hij zijn ervaringen als pedagogisch leider tijdens lezingen en workshops.

Ronald Heidanus

Ronald Heidanus is leraar basisonderwijs, gedragsspecialist, onderwijsreiziger en inclusiepedagoog. Als trainer verbonden aan Centrum Pedagogisch Contact verzorgt hij trajecten Pedagogische Tact en is hij Co-teacher om aan de grenzen van de mogelijkheden van leraren het pedagogisch handelingsreportoir te verrijken.

Mark ter Horst

Mark ter Horst is adviseur en begeleider van ontwikkel- en verandertrajecten. Hij ondersteunt en coacht leraren en directies bij hun pedagogische opdracht. Mark brengt expertise mee door zijn conceptuele aanpak en zijn kindgerichte visie. Daarbij gebruikt hij de kennis en vaardigheden op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en gaat hij praktisch aan de slag met de mens achter de professional. Mark is daarnaast een veelgevraagd adviseur en spreker voor scholen en besturen die het onderwijs anders willen inrichten.

Henk van Mil

Henk van Mil is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Eerst als docent wiskunde en leerlingenbegeleider in het VO, daarna als opleidingsdocent aan Fontys Hogeschool Pabo Tilburg en Hogeschool de Kempel. De afgelopen 10 jaar is hij tevens werkzaam als trainer en begeleider van maatwerk in communicatie en coaching, als NLP-co-trainer, als coach en opleider in Transactionele Analyse (TA) en als begeleider van schoolteams in verschillende processen.

Hama Jamal

Hama Jamal is een uitzonderijke leraar. Hij vluchtte naar Nederland, verloor tijdens die barre tocht een kind en werd de meest enthousiaste en inspirerende leraar in het Voortgezet Onderwijs die je maar kunt treffen aldus Marcel van Herpen

Pieter-Jan van Hoof

Pieter-Jan van Hoof en Sander van de Gevel geven trainingen en workshops aan scholen en teams om ze hun kracht te laten ontdekken en te definiëren. Die helderheid geeft richting en invulling aan het denken en doen van scholen en teams. Ze zijn zo beter in staat om dat te doen waar ze uniek en goed in zijn wat het onderwijs aan de kinderen kleurt en waardevol maakt. In de trainingen en workshops versterken beide expertises elkaar op de juiste manier.

Sander van de Gevel

Sander van de Gevel en Pieter-Jan van Hoof geven trainingen en workshops aan scholen en teams om ze hun kracht te laten ontdekken en te definiëren. Die helderheid geeft richting en invulling aan het denken en doen van scholen en teams. Ze zijn zo beter in staat om dat te doen waar ze uniek en goed in zijn wat het onderwijs aan de kinderen kleurt en waardevol maakt. Pieter-Jan heeft ruim 25 jaar ervaring in het onderwijs en Sander in de marketing. In de trainingen en workshops versterken beide expertises elkaar op de juiste manier.

Ted Kloosterboer

Ted Kloosterboer is directeur van Stichting Praat. Praat geeft scholing over het signaleren van kindermishandeling en doorbreekt ook het maatschappelijk zwijgen over kindermishandeling.