CPC Trajecten
Je winkelmand is leeg
  • Aanbod
    Voor de bestuurder
    Online Trajecten
    Voor de leider
    Masterclasses
    Voor de leraar
    Lezingen
    Trajecten
    Voorstellingen
  • Inspiratie
    Artikelen
    Podcast
    Spreuken
    Video’s
    Posters
    Q&A
  • Relaties
  • Webshop
  • Contact
  • Agenda
  • Ons team
Niemand buitensluiten
Centrum Pedagogisch Contact > Aanbod

Aanbod

Voor de bestuurder
Voor de leraar
Voor de leider

Trajecten

Meer trajecten
Online: Pedagogisch Tact

Hoe deel je een dilemma om een nieuw bewustzijnsveld te creëren? Hoe kun je patronen bij leerlingen herkennen en benoemen, waardoor ze een andere keuze kunnen maken? Het online traject ‘Pedagogische tact: weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen!’ helpt je om in elke situatie goed te kunnen (blijven) handelen. Het maakt je bewuster, breidt je handelingsrepertoire uit en creëert routines in het intermenselijk contact.

Online: Sturen op Autonomie

Maak jij je eigen keuzes en stimuleer jij leerlingen dat ook te doen? Ben je OK met jezelf en de ander, ongeacht het gedrag dat ze laten zien? Het online traject ‘Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet’ helpt je om je bewust te worden van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen.

Leraren sturen op autonomie

Het traject ‘Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet’ helpt je om je bewust te zijn van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen. Dit traject is bedoeld voor iedereen die een fundamentele bijdrage wil leveren aan de eigen autonomie en die van leerlingen en volwassenen. Het resultaat is dat je meer balans in jezelf ervaart én in de groep(en) waarmee je werkt. Zo krijg je meer grip op groep, groei en grenzen.

simone mark pedagogisch con-tact
Online: Pedagogisch Con-Tact

Hoe verbonden voel jij je met jezelf en de ander? Kun je behoefte van gedrag onderscheiden en daar contact mee maken? Het online traject ‘Pedagogisch Contact: in contact met jezelf om in contact te komen met de ander’ biedt inzicht in de betekenis van het menselijk contact, uitzicht bij belemmeringen in dat contact en reikt mogelijkheden aan om het contact te verstevigen.

Pedagogisch Tact
Pedagogisch Tact

Het traject ‘Pedagogisch Tact; weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen’ is een opleiding die de leraar leert hoe hij ieder kind kan zien, horen, kennen en begrijpen. In dit traject leer je je intuïtie en pedagogisch tact ontwikkelen, zodat je elke situatie met je leerlingen ontspannen en met (zelf)vertrouwen tegemoet treedt. Het Tact-traject is een persoonlijk ontwikkelingstraject gericht op de interactie tussen leraar en leerling.

Pedagogisch ConTact

Het traject ‘Pedagogisch ConTact: in contact met jezelf, om in contact met de ander te komen’ helpt je om je bewust te worden van hoe verbonden je zelf bent en hoe je de verbinding met jezelf en anderen kunt versterken, waarbij je jezelf als instrument kunt inzetten om de ander meer autonomie te verlenen. Dit traject is bedoeld voor iedereen die verbondenheid ziet als kern van zijn pedagogische opdracht.

Co-teaching on the job

Met het traject ‘Co-teaching: volledig beschikbaar zijn is dé sleutel om zeker te zijn over je onzekerheid’ wordt er meegekeken, wordt er meegedraaid, wordt er perspectief ingenomen en wordt er (ervarings)kennis ingezet om een stevige (pedagogische) basis te realiseren. Een basis waarop gedaan kan worden wat nodig is om kinderen te ontwikkelen. Door te weten welke leraar je wilt zijn lukt het om volledig beschikbaar zijn en zeker te worden over je onzekerheid.

Individuele coaching leider

Als leider is het ook soms ‘lonely at the top’. Met wie kun je sparren over de issues die spelen in je organisatie? Hoe krijg je het team in beweging? Wat maakt dat bepaalde veranderingen lijken te stokken? Hoe vertaal je de pedagogische opdracht in de praktijk en wat betekent dat voor jou? Hoe ga je op pedagogisch tactvolle wijze om met al je collega’s? Welke belemmeringen ervaar je soms in jezelf en hoe ga je ermee om? Een coach denkt met je mee zodat je inzicht krijgt, meer keuze ervaart en je weer volledig regie kunt nemen.

Individuele coaching leraar

Veel leraren lopen soms even vast in de begeleiding van hun kinderen. Dat kan door typisch gedrag ontstaan dat je moeilijk verstaat, of omdat kinderen je kunnen triggeren in ‘waar jij zelf niet helemaal vrij bent’. Kinderen vertellen verbaal en non-verbaal wat er aan hun binnenkant speelt. Om te begrijpen wat de ander werkelijk vraagt, is het van belang om bij jezelf te herkennen hoe je het gedrag van de ander ontvangt.

Lezingen

Meer lezingen
Pedagogisch Contact

Wie contact wil met kinderen, moet in contact zijn met zichzelf. Na deze lezing begrijp je (nog) beter wie je bent, waar je vandaan komt en hoe je in relatie staat tot anderen. Door te onderzoeken wie je bent en wie je wilt zijn, ontstaat er een perspectief voor je eigen ontwikkeling. Een indringende lezing over de zoektocht van elk mens!

Aan de grenzen van aanraking

De lezing over Fysiek Contact heeft als doel een pleidooi te houden voor de normalisering van de pedagogische aanraking, omdat deze noodzakelijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Context: mag je een kind nog op schoot nemen? Hoe haal je vechtende kinderen uit elkaar? Mag je een verdrietig meisje een troostende arm bieden? Fysiek contact in de professionele, pedagogische relatie is een verkrampt thema.

Masterclass Sturen op autonomie
Sturen op autonomie

In deze lezing maken deelnemers kennis met de educatieve Transactionele Analyse die krachtige concepten en tools biedt om te sturen op de eigen autonomie en die van leerlingen. Zodat je weet wat je doet om te doen wat je weet.

Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten
Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten

Iedereen heeft op school gezeten en weet precies wie zijn goede en minder goede leraren zijn én waarom. Het is niet eenvoudig om voor alle kinderen een goede leraar te zijn. Maar hoe zorg je dat je je richt op het allerbelangrijkste? Het Centrum Pedagogisch Contact heeft zich ten doel gesteld dat geen kind mag worden buitengesloten. Maar hoe doe je dat? In deze lezing biedt Marcel een perspectief. Serieus én vrolijk!

Centrum Pedagogisch Contact
  • Kruiskamplaan 85
  • 1911 LN Uitgeest
  • +31 85 060 4626
  • KvK: 50753215
  • Algemene voorwaarden

Volg ons op socialmedia

Online trajecten
  • Online: Pedagogisch Tact
  • Online: Sturen op Autonomie
  • Online: Pedagogisch Con-Tact
Inspiratie
  • Masterclasses
  • Lezingen
  • Voorstellingen
  • Artikelen
  • Video’s
  • Spreuken
  • Podcast
Trajecten
  • Leraren sturen op autonomie
  • Pedagogisch Tact
  • Pedagogisch ConTact
  • Co-teaching on the job
  • Pedagogisch Leiderschap

© Centrum Pedagogisch Contact . All rights reserved.