Artikelen

Image Description
Artikel

Vrijer omgaan met toetsen: hoe doe je dat?

Op CBS De Hoeksteen in Wemeldinge - een van de kleinste scholen van stichting Albero - durven ze het aan: vrijer omgaan met toetsen. Wat blijkt? Het onderwijs anders inrichten, werken vanuit een duidelijke visie en in gesprek blijven met elkaar zijn belangrijke succesfactoren. "Wij kijken naar groei, niet naar gemiddelden!"

Image Description
Artikel

Het goede gesprek is onmisbaar om je vrijheid te verantwoorden

Directeur Jeannette Broer van De Zevensprong in Boskoop voelt alle vrijheid om binnen haar stichting De Groeiling het onderwijs te geven waar zij voor staat. Verantwoorden hoort erbij. En daarvoor is het goede gesprek onmisbaar, vindt ook schoolbestuurder Jan Kees Meindersma.

Image Description
Artikel

Vrijheid en leiderschap in de klas

Als leraar van groep 8 op basisschool Samenspel in Amsterdam geeft Lerone zijn leerlingen zoveel vrijheid als ze aankunnen. Zij maken zelf keuzes, plannen hun werk en nemen leiderschap over hoe zij in de klas aanwezig zijn. "Zeker in deze wereld heb je handvatten nodig om leiderschap te nemen over jezelf."

Image Description
Artikel

De vrijheden van en op een kleine basisschool

Bert Roede is acht jaar werkzaam in het basisonderwijs, waarvan drieënhalf jaar als bovenbouwleraar op Het Hoogholtje in Wehe den Hoorn in Groningen. Een kleine school met zevenendertig leerlingen, van wie Bert er in totaal acht in zijn klas heeft. "Het is aan mij om uit te vinden wat een kind kan gebruiken en hoe ik daar mijn best voor ga doen. "

Image Description
Artikel

Balanceren op het touw

Annemie, Annemarie, Emile en Kelly voelen zich alle vier echt thuis op De Sprong en roemen de openheid, de flexibiliteit en de focus op eigenaarschap. Samen blikken ze terug op hun schoolcarrière tot nu toe en hoe hun manier van lesgeven is veranderd.

Image Description
Artikel

Geef kinderen de vrijheid waarvoor zij verantwoordelijkheid kunnen nemen

Optimistische types zijn ze zeker. Simone Mark, Marcel van Herpen en Adri van den Brand: boegbeelden van Centrum Pedagogisch Contact (CPC). Toch voelen ze alle drie nu meer dan ooit de noodzaak om leraren en leiders te stimuleren om in alle vrijheid de volle verantwoordelijkheid te nemen voor hun pedagogische opdracht. In gesprek over het waarom en waartoe van hun gezamenlijke missie.

Image Description
Artikel

Op de werkvloer met… Carm Barten

In de reeks ‘op de werkvloer’ zetten we onze CPC docenten in het licht en laten we hen vertellen wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze doen wat ze doen en hoe ze dat doen. Deze keer vertelt Carm Barten over het fundament voor zijn werk: pedagogische verantwoordelijkheid om onvoorwaardelijk te zorgen voor kinderen.

Image Description
Artikel

Stop met het denken in problemen

Thuiszitters, kansenongelijkheid, werkdruk, lerarentekort, demotivatie van leerlingen en schaduwonderwijs. In werkelijkheid zijn het zorgen: zorgen die worden veroorzaakt door het feit dat in ons onderwijs het systeem centraal staat en niet de mens.

Image Description
Artikel

Op de werkvloer met… Mark ter Horst

In de reeks ‘op de werkvloer’ zetten we onze CPC docenten in het licht en laten we hen vertellen wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze doen wat ze doen en hoe ze dat doen. Deze keer vertelt Mark ter Horst over zijn visie op leiderschap.

Image Description
Artikel

Kindgesprekken

Kindgesprekken helpen om de onderwijsbehoeften van kinderen duidelijker in beeld te krijgen, de pedagogische relatie te versterken en de persoonlijke betrokkenheid en motivatie te vergroten. Ze leiden tot meer eigenaarschap, het stimuleren van verschillende vaardigheden, het verbeteren van de werkhouding.

Image Description
Artikel

Alle kinderen willen graag naar school komen

Vrijheid, verantwoordelijkheid en verbinding, dat zijn de sleutelwoorden in de expliciete visie van Marcel van Herpen op het onderwijs. Op woensdag 12 oktober 2022 krijgen vier leerlingen uit de leerlingenraad van Brede School Markeent de kans hem even aan de tand te voelen.

Image Description
Artikel

Nalatenschap van een dierbare collega

Roland Schut

De leraar die verbonden is met zichzelf, probeert vanuit goed afgestemde relaties zijn leerlingen te ‘raken’, hen uit te dagen, te begeleiden en te ondersteunen om verbonden te raken met zichzelf, met anderen en met de wereld om hem heen.

Image Description
Artikel

Hoe blijf je uit de dramadriehoek

Dagelijks voeren leraren nogal wat gesprekken, met leerlingen, hun ouders en met collega’s. Meestal gaan deze gesprekken vanzelf. Maar soms lijken deze gesprekken plotseling te ontsporen. Je bent dan de dramadriehoek binnengetreden.

Image Description
Artikel

Straffen

In onze cultuur, of het nou in het onderwijs of thuis is, is straffen een geaccepteerd instrument. Dat geldt overigens ook voor belonen. Maar wat is het doel en wat bereik je met straffen?

Image Description
Artikel

Hoogbegaafden verstaan

Omdat de meeste van ons een gemiddeld IQ hebben, is het niet vanzelfsprekend dat we deze hoogbegaafde kinderen kunnen verstaan. Er is een aantal punten dat meespeelt in het ‘anders zijn’ van hoogbegaafden. Als je weet waar bepaald gedrag vandaan komt, kan dat het verschil maken.

Image Description
Artikel

Een goede leraar

Jarenlang heb ik voor de klas gestaan. Mensen vroegen me wel eens hoe ik dat toch deed: geen stress voor de klas, kinderen die geen problemen opleverden en mij vooral een fijne juf vonden.

Image Description
Artikel

Persoonlijk verantwoord onderwijs

Antwoord proberen te geven op de vraag ‘wanneer doe ik het goed?’ is erg pretentieus. Iedereen doet het zo goed als hij kan, anders deed hij het wel anders. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 4.

Image Description
Artikel

Maatschappelijk verantwoord onderwijs

Als wij met zijn allen de maatschappij zijn en we willen verantwoord naar die maatschappij (iets) ondernemen, dan zullen we ter voorbereiding op diezelfde maatschappij dus ook verantwoord moeten onderwijzen. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 3.

Image Description
Artikel

Ecologisch verantwoord onderwijs

De hele dag word je geacht om keuzes te maken. Maar ontwikkeling laat zich niet vangen in keuze. Ze ontstaat niet aan de ene of aan de andere kant, maar in de spanning tussen die twee. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 2.

Image Description
Artikel

Met een goed kompas over de onderwijsoceaan

Zolang de leerkracht in interactie is, heeft hij het kompas binnen handbereik. Het kompas dat aangeeft of de richting de juiste is, is scherp, helder en onontkoombaar. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 1.

Image Description
Artikel

Leren om het vanzelfsprekend te doen

Er zijn leraren aan wie je graag terugdenkt. In de klas bij die leraren “gebeurde het gewoon”, leek het min of meer vanzelf te gaan. Maar wat ging er bij die leraren dan vanzelf en hoe kan dat? Over: Pedagogische Tact, perspectief nemen en leren van de toekomst

Image Description
Artikel

Je team zo goed mogelijk laten spelen

Een van de belangrijkste facetten van het huidige onderwijsvak is ‘coaching’. Een manier van begeleiden waarbij je probeert ‘het individu en het team zo optimaal mogelijk te laten spelen’. Een sportmetafoor met inzicht en uitzicht voor het onderwijs

Image Description
Artikel

De ervaringsreconstructie

Elkaar begrijpen en ondersteunen bij complexe pedagogisch/didactische vraagstukken is niet eenvoudig. De ervaringsreconstuctie is een hulpmiddel om kinderen te leren verstaan en handelingsrepertoire uit te breiden.

Image Description
Artikel

De effectieve instructie

Differentiëren is noodzaak. Kinderen moeten op hun eigen niveau kunnen werken. Om te kunnen differentiëren is het van belang dat instructies zeer effectief gegeven worden. Over het 4-sporenbeleid en ruimte, tijd en criteria als procesvariabelen.

Image Description
Artikel

De diagnose houdt kinderen op achterstand

We hebben constructen ontworpen en in stand gehouden, om menselijk gedrag meetbaar af te rekenen. En de verantwoording wordt gezocht in het fenomeen dat het in stand houdt en zelfs versterkt: de diagnose. Het psychiatrisch model houdt onderwijs in de wurggreep.

Nieuwsbrief

Ontvang de laatste CPC artikelen en het laatste nieuw in je inbox.