Artikelen

Image Description
Artikel

Hoe blijf je uit de dramadriehoek

Dagelijks voeren leraren nogal wat gesprekken, met leerlingen, hun ouders en met collega’s. Meestal gaan deze gesprekken vanzelf. Maar soms lijken deze gesprekken plotseling te ontsporen. Je bent dan de dramadriehoek binnengetreden.

Image Description
Artikel

Straffen

In onze cultuur, of het nou in het onderwijs of thuis is, is straffen een geaccepteerd instrument. Dat geldt overigens ook voor belonen. Maar wat is het doel en wat bereik je met straffen?

Image Description
Artikel

Hoogbegaafden verstaan

Omdat de meeste van ons een gemiddeld IQ hebben, is het niet vanzelfsprekend dat we deze hoogbegaafde kinderen kunnen verstaan. Er is een aantal punten dat meespeelt in het ‘anders zijn’ van hoogbegaafden. Als je weet waar bepaald gedrag vandaan komt, kan dat het verschil maken.

Image Description
Artikel

Een goede leraar

Jarenlang heb ik voor de klas gestaan. Mensen vroegen me wel eens hoe ik dat toch deed: geen stress voor de klas, kinderen die geen problemen opleverden en mij vooral een fijne juf vonden.

Image Description
Artikel

Persoonlijk verantwoord onderwijs

Antwoord proberen te geven op de vraag ‘wanneer doe ik het goed?’ is erg pretentieus. Iedereen doet het zo goed als hij kan, anders deed hij het wel anders. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 4.

Image Description
Artikel

Maatschappelijk verantwoord onderwijs

Als wij met zijn allen de maatschappij zijn en we willen verantwoord naar die maatschappij (iets) ondernemen, dan zullen we ter voorbereiding op diezelfde maatschappij dus ook verantwoord moeten onderwijzen. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 3.

Image Description
Artikel

Ecologisch verantwoord onderwijs

De hele dag word je geacht om keuzes te maken. Maar ontwikkeling laat zich niet vangen in keuze. Ze ontstaat niet aan de ene of aan de andere kant, maar in de spanning tussen die twee. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 2.

Image Description
Artikel

Met een goed kompas over de onderwijsoceaan

Zolang de leerkracht in interactie is, heeft hij het kompas binnen handbereik. Het kompas dat aangeeft of de richting de juiste is, is scherp, helder en onontkoombaar. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 1.

Image Description
Artikel

Leren om het vanzelfsprekend te doen

Er zijn leraren aan wie je graag terugdenkt. In de klas bij die leraren “gebeurde het gewoon”, leek het min of meer vanzelf te gaan. Maar wat ging er bij die leraren dan vanzelf en hoe kan dat? Over: Pedagogische Tact, perspectief nemen en leren van de toekomst

Image Description
Artikel

Je team zo goed mogelijk laten spelen

Een van de belangrijkste facetten van het huidige onderwijsvak is ‘coaching’. Een manier van begeleiden waarbij je probeert ‘het individu en het team zo optimaal mogelijk te laten spelen’. Een sportmetafoor met inzicht en uitzicht voor het onderwijs

Image Description
Artikel

De ervaringsreconstructie

Elkaar begrijpen en ondersteunen bij complexe pedagogisch/didactische vraagstukken is niet eenvoudig. De ervaringsreconstuctie is een hulpmiddel om kinderen te leren verstaan en handelingsrepertoire uit te breiden.

Image Description
Artikel

De effectieve instructie

Differentiëren is noodzaak. Kinderen moeten op hun eigen niveau kunnen werken. Om te kunnen differentiëren is het van belang dat instructies zeer effectief gegeven worden. Over het 4-sporenbeleid en ruimte, tijd en criteria als procesvariabelen.

Image Description
Artikel

De diagnose houdt kinderen op achterstand

We hebben constructen ontworpen en in stand gehouden, om menselijk gedrag meetbaar af te rekenen. En de verantwoording wordt gezocht in het fenomeen dat het in stand houdt en zelfs versterkt: de diagnose. Het psychiatrisch model houdt onderwijs in de wurggreep.

Nieuwsbrief

Ontvang de laatste CPC artikelen en het laatste nieuw in je inbox.