Marcel maakt gehakt van corona-onderwijsmiljarden: hoezo achterstanden?

Vandaag staat Marcel in het Noordhollands Dagblad: ‘Onderwijs schiet weinig op met miljarden coronageld’.

Zijn de scholen nog aan het bijkomen van maanden thuisonderwijs, nu zijn ze alweer hard aan het werk om voor de zomer aan te geven bij het ministerie hoe de leerlingen ervoor staan en hoe ze die willen bijspijkeren. Een hoop gezucht en gesteun op scholen omdat die periode wel erg kort is om te bepalen wat er nodig is. Hoe scholen de leerlingen bijspijkeren mogen ze niet helemaal zelf bepalen. Het ministerie levert een ’menukaart’ met methodes die wetenschappelijk bewezen zijn, zo luiden de randvoorwaarden om voor de gelden uit het Nationaal Programma Onderwijs in aanmerking te komen.

Voor het ministerie is de eindtoets dit jaar een nog belangrijkere graadmeter waarmee de onderwijsinspectie kan zien hoe corona de prestaties heeft beïnvloed. „Het is allemaal georganiseerd vanuit wantrouwen. Bovendien faciliteer je een hele industrie met schaduwonderwijs die profiteert van de zogenaamde uitval van kinderen. Kinderen die steeds vergeleken worden met anderen en minder goed presteren, raken eerder gedemotiveerd. Vanuit mijn filosofie kun je niet blijven zitten, je gaat verder waar je bent.”

“Ik voel me soms wel een beetje de Omtzigt van het onderwijs. Ik ga uit van de ecologische pedagogiek, de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Het is toch bizar dat dat een tegengeluid is geworden?”

Webinar: Maak van het NPO een duurzaam deltaplan

Ben jij als leraar, schoolleider of bestuurder ook aan het worstelen met het Nationaal Programma Onderwijs en de menukaart? Op dinsdagavond 11 mei geeft Marcel een webinar over het Nationaal Programma Onderwijs en welke keuzes je kunt maken om tot een duurzaam deltaplan te komen.

Marcel maakt gehakt van corona-onderwijsmiljarden: hoezo achterstanden?

Het volledige artikel lezen? Download dan hier het volledige artikel.