Een goede leraar

Jarenlang heb ik voor de klas gestaan. Mensen vroegen me wel eens hoe ik dat toch deed: geen stress voor de klas, kinderen die geen problemen opleverden en mij vooral een fijne juf vonden.

Ik wist het antwoord daar nooit precies op. Bovendien geloof ik niet in trucjes die succes opleveren. Maar omdat ik andere leraren ook wil kunnen ondersteunen ben ik er op gaan letten in de klas en heb ik met de kinderen besproken wat ze opvallend of anders vinden aan mijn manier van ‘juf zijn’.

De punten die de kinderen noemden en die me zelf opvielen heb ik uitgewerkt. Dit zijn dingen als jezelf kunnen zijn voor de klas, de kinderen leren kennen, omgaan met regels en afspraken, de eigen verantwoordelijkheid van de kinderen, positiviteit, vriendelijkheid en warmte en het verlenen van autonomie.

Zo ben ik op een aantal basisvoorwaarden uitgekomen, waarvan ik geloof dat die een enorme bijdrage leveren aan een fijne sfeer in de groep. Het zorgt ervoor dat je de kinderen echt ziet, weet wat ze nodig hebben en dat ze vrijheid aan verantwoordelijkheid leren koppelen. Zodat kinderen intrinsiek gemotiveerd blijven om te ontwikkelen. Maar bovenal maakt het je een leraar die voor kinderen het verschil kan maken.

Een goede leraar

Benieuwd hoe een goede leraar het verschil kan maken? Download dan hier het volledige artikel.