Procesgericht onderwijs – Betrokkenheid

Een betrokken kind dat lekker in zijn vel zit ontwikkelt zich optimaal. Dit kan betekenen dat een leerling onder de landelijk norm presteert en daarmee toch het voor hem hoogst haalbare resultaat behaalt. Andersom kan een leerling met bovengemiddelde prestaties de aandacht van de leraar verwachten op het moment dat het proces niet optimaal is.

Een ervaren leraar weet vaak intuïtief de betrokkenheid juist in te schatten van de leerling die hij goed kent. Deze inschatting is in de meeste gevallen een goede graadmeter maar blijkt in de praktijk moeilijk te vatten in woorden zodanig dat het in te zetten is als meetinstrument. Een leerling die volledig in beslag wordt genomen door een activiteit en daarmee een intens hoge betrokkenheid toont kenmerkt zich door bepaalde signalen.

Maar hoe objectiveer je deze signalen?

Procesgericht onderwijs – Betrokkenheid

Wil je meer weten over betrokkenheid als procesindicator en hoe je dat in kaart brengt? Download dan hier het volledige artikel.