Mark ter Horst

Mark ter Horst

Mark ter Horst

Mark ter Horst is adviseur en begeleider van ontwikkel- en verandertrajecten. Hij ondersteunt en coacht leraren en directies bij hun pedagogische opdracht. Mark brengt expertise mee door zijn conceptuele aanpak en zijn kindgerichte visie. Daarbij gebruikt hij de kennis en vaardigheden op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en gaat hij praktisch aan de slag met de mens achter de professional. Mark is daarnaast een veelgevraagd adviseur/spreker voor scholen en besturen die het onderwijs anders willen inrichten.

Stuur een e-mail

Mark ter Horst is adviseur en begeleider van ontwikkel- en verandertrajecten. Hij ondersteunt en coacht leraren en directies bij hun pedagogische opdracht. Mark brengt expertise mee door zijn conceptuele aanpak en zijn kindgerichte visie. Daarbij gebruikt hij de kennis en vaardigheden op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en gaat hij praktisch aan de slag met de mens achter de professional. Mark is daarnaast een veelgevraagd adviseur/spreker voor scholen en besturen die het onderwijs anders willen inrichten.

Met ruim 20 jaar ervaring als leraar ervaringsgericht onderwijs en meerschoolsdirecteur op basisschool De Diamant te Apeldoorn heeft Mark een belangrijke bijdrage geleverd aan innovatief onderwijs op de drie Diamantscholen. Een scholengroep waar onder de paraplu van één pedagogische visie, vier onderwijsconcepten in drie eigentijdse schoolgebouwen vormgegeven zijn.

Ik werk graag voor organisaties zoals CPC waar het om vorming draait. Ik hou ervan om nieuwe perspectieven te bieden. Leer mensen niet wat ze moeten denken, maar hoe ze zichzelf kunnen inzetten om autonomie, verbinding en competenties te ontwikkelen

De missie van Mark is dat kinderen zich gezien, gehoord en verbonden voelen. Daarvoor zijn leraren, leiders en opvoeders nodig die in contact zijn met zichzelf. Alleen zo kunnen we echt in relatie zijn met kinderen. Vanuit die afstemming en aansluiting kunnen we ze de autonomie verlenen om zichzelf veilig te ontwikkelen.

Voor CPC begeleidt Mark leraren en teams bij pedagogische vraagstukken. Voor schoolleiders richt zich dat tot visietrajecten en wat dit betekent voor hun rol als leider. Bij elk veranderproces richt hij zich op het bewust worden van dat wat er is. Meestal is dat al genoeg om te weten wat er nodig is. De oefeningen en werkvormen die hij toepast dienen de persoonlijke ontwikkeling en de teamcultuur.