CPC academie voor
scholen en besturen
Congressen & Webinars
Podcasts

“Het mysterie van de goede leraar”
Wat maakt van een leraar een goede leraar? Nu de scholen weer open zijn, gaat pedagoog Marcel van Herpen met die vraag onder zijn arm op pad. In de podcastserie ‘Het mysterie van de goede leraar’ gaat hij op zoek naar het geheim achter hun vakmanschap. Om herinneringen op te halen, inzichten op te doen én om de leraar in anderen wakker te kussen.

Aangeraakt
Ted Kloosterboer van Stichting Praat over kindermishandeling en Simone Mark van het Centrum Pedagogisch Contact zijn specialisten op het gebied van aanraken. Ze zijn beide overtuigd van het belang van goede aanraking van zowel kinderen als volwassenen. Toch is aanraken door recente schandalen en corona een beladen begrip geworden. In deze podcastserie onderzoeken ze de vraag hoe je elkaar kan aanraken op een manier die voor beide prettig voelt.

Pedagogisch Tact in de praktijk
In de podcast “Pedagogisch Tact in de praktijk” gaat Marcel van Herpen per aflevering in gesprek met een leraar. Ze bespreken een situatie uit de praktijk, waarbij de leraar is vastgelopen met een kind. Een situatie waarin een kind niet doet wat je wilt, of wel doet wat je niet wilt. Samen verkennen ze achtergronden en zoeken ze naar nieuwe perspectieven. Na een tijdje belt de leraar naar Marcel om te vertellen wat de nieuwe ervaringen hebben opgeleverd.
Artikelen
Geef kinderen de vrijheid waarvoor zij verantwoordelijkheid kunnen nemen
Optimistische types zijn ze zeker. Simone Mark, Marcel van Herpen en Adri van den Brand: boegbeelden van Centrum Pedagogisch Contact (CPC). Toch voelen ze alle drie nu meer dan ooit de noodzaak om leraren en leiders te stimuleren om in alle vrijheid de volle verantwoordelijkheid te nemen voor hun pedagogische opdracht. In gesprek over het waarom en waartoe van hun gezamenlijke missie.
Op de werkvloer met… Carm Barten
In de reeks ‘op de werkvloer’ zetten we onze CPC docenten in het licht en laten we hen vertellen wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze doen wat ze doen en hoe ze dat doen. Deze keer vertelt Carm Barten over het fundament voor zijn werk: pedagogische verantwoordelijkheid om onvoorwaardelijk te zorgen voor kinderen.
Kindgesprekken
Kindgesprekken helpen om de onderwijsbehoeften van kinderen duidelijker in beeld te krijgen, de pedagogische relatie te versterken en de persoonlijke betrokkenheid en motivatie te vergroten. Ze leiden tot meer eigenaarschap, het stimuleren van verschillende vaardigheden, het verbeteren van de werkhouding.
Alle kinderen willen graag naar school komen
Vrijheid, verantwoordelijkheid en verbinding, dat zijn de sleutelwoorden in de expliciete visie van Marcel van Herpen op het onderwijs. Op woensdag 12 oktober 2022 krijgen vier leerlingen uit de leerlingenraad van Brede School Markeent de kans hem even aan de tand te voelen.
Poppen in verschillende kleuren en autootjes voor meisjes. De wereld verandert en speelgoed verandert mee, maar is dat wel goed?
Meisjes die met autootjes spelen en jongens met een speelgoedkeukentje. Poppen in verschillende kleuren. Wie door speelgoedgidsen bladert, valt het op dat de speelgoedwereld diverser en minder rolbevestigend wordt. Hoe belangrijk is dat?
“Jij bent niet te verstaan, kom hier vooraan zitten!” Ik heb daarna nooit meer vrijuit gesproken.
Ik was 12 jaar en maar net gestart in de brugklas. Mijn mentor en docent Nederlands liet ons gedichten voorlezen. Toen ik aan de beurt was, had ik de tekst al meerdere keren gelezen maar ik begreep er helemaal niks van. Ik voelde mijn keel dichtknijpen en mijn gezicht werd warm.
Hoogbegaafden verstaan
Omdat de meeste van ons een gemiddeld IQ hebben, is het niet vanzelfsprekend dat we deze hoogbegaafde kinderen kunnen verstaan. Er is een aantal punten dat meespeelt in het ‘anders zijn’ van hoogbegaafden. Als je weet waar bepaald gedrag vandaan komt, kan dat het verschil maken.
Persoonlijk verantwoord onderwijs
Antwoord proberen te geven op de vraag ‘wanneer doe ik het goed?’ is erg pretentieus. Iedereen doet het zo goed als hij kan, anders deed hij het wel anders. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 4.
Maatschappelijk verantwoord onderwijs
Als wij met zijn allen de maatschappij zijn en we willen verantwoord naar die maatschappij (iets) ondernemen, dan zullen we ter voorbereiding op diezelfde maatschappij dus ook verantwoord moeten onderwijzen. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 3.
Ecologisch verantwoord onderwijs
De hele dag word je geacht om keuzes te maken. Maar ontwikkeling laat zich niet vangen in keuze. Ze ontstaat niet aan de ene of aan de andere kant, maar in de spanning tussen die twee. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 2.
Met een goed kompas over de onderwijsoceaan
Zolang de leerkracht in interactie is, heeft hij het kompas binnen handbereik. Het kompas dat aangeeft of de richting de juiste is, is scherp, helder en onontkoombaar. Marcel van Herpen schreef een artikelenreeks vanuit een pedagogische, maatschappelijke en (neuro)biologische context. Dit is artikel 1.
De diagnose houdt kinderen op achterstand
We hebben constructen ontworpen en in stand gehouden, om menselijk gedrag meetbaar af te rekenen. En de verantwoording wordt gezocht in het fenomeen dat het in stand houdt en zelfs versterkt: de diagnose. Het psychiatrisch model houdt onderwijs in de wurggreep.
Videos (YouTube playlists)
Q&A's
Spreuken
In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?