Lezingen

De medewerkers van CPC verzorgen interactieve, enthousiaste lezingen. Ook geven zij masterclasses, waarbij de inbreng van de deelnemers centraal staat.

Lezingen

Interesse in een lezing?

Informeer naar de mogelijkheden

Verbondenheid als antwoord op uitval en buitensluiten

Iedereen heeft op school gezeten en weet precies wie zijn goede en minder goede leraren zijn én waarom. Het is niet eenvoudig om voor alle kinderen een goede leraar te zijn. Maar hoe zorg je dat je je richt op het allerbelangrijkste? Het Centrum Pedagogisch Contact heeft zich ten doel gesteld dat geen kind mag worden buitengesloten. Maar hoe doe je dat? In deze lezing biedt Marcel een perspectief. Serieus én vrolijk!

Wij zijn leiders (met interviews DGD-gasten)

In de lezing ‘Wij zijn leiders’ schetst Marcel een beeld van de mens als leerling, leraar én leider. Het beschrijft een proces van volwassen worden in een onvolwassen wereld en geeft antwoorden op vragen van de toekomst. Marcel trok met veel leiders op en bestudeerde hen. In Denk Groter Debatten interviewde hij – samen met duizenden HBO-studenten – 25 coryfeeën die op veel verschillende terreinen recht van spreken hebben.

Aan de grenzen van aanraking

De lezing over Fysiek Contact heeft als doel een pleidooi te houden voor de normalisering van de pedagogische aanraking, omdat deze noodzakelijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Context: mag je een kind nog op schoot nemen? Hoe haal je vechtende kinderen uit elkaar? Mag je een verdrietig meisje een troostende arm bieden? Fysiek contact in de professionele, pedagogische relatie is een verkrampt thema.

Pedagogisch Contact

Wie contact wil met kinderen, moet in contact zijn met zichzelf. Na deze lezing begrijp je (nog) beter wie je bent, waar je vandaan komt en hoe je in relatie staat tot anderen. Door te onderzoeken wie je bent en wie je wilt zijn, ontstaat er een perspectief voor je eigen ontwikkeling. Een indringende lezing over de zoektocht van elk mens!

Sturen op autonomie

In deze lezing maken deelnemers kennis met de educatieve Transactionele Analyse die krachtige concepten en tools biedt om te sturen op de eigen autonomie en die van leerlingen. Zodat je weet wat je doet om te doen wat je weet.

De coachende leraar

Een lezing over hoe elke leraar en leider het gereedschap van een coach kan inzetten om leerlingen te begeleiden in het aansturen van hun eigen leerproces.

De onvoorwaardelijkheid van de leraar

Leerlingen op school zijn voor het grootste deel afhankelijk van de leraar die ze elke dag opnieuw treffen, dat is het lot van de leerling. Onvoorwaardelijke inzet tot verbondenheid van de leraar lijkt dan niets te veel gevraagd. En toch.. er zijn nog steeds kinderen die zich niet begrepen voelen of worden buitengesloten. Carm Barten neemt op aangrijpende en humoristische manier zijn luisteraars mee in zijn kijk op pedagogisch tactvol handelen.