
Wat leer je?
Inhoud traject
Het huidige onderwijs is in veel gevallen gericht op een (didactische) aanpak die dient te leiden tot gewenste opbrengsten. Dit heeft er in sommige gevallen toe geleid dat opbrengsten worden geanalyseerd op basis waarvan de aanpak wordt afgestemd. Inmiddels worden op steeds meer plekken de nadelige gevolgen van dit onderwijsparadigma ondervonden aangezien een belangrijk onderdeel onderbelicht is geraakt, het onderwijsproces!
Na een analyse wordt gezamenlijk in beeld gebracht waar het onderwijsproces binnen de school onder druk staat. Dit is het vertrekpunt van een traject waar stapsgewijs het onderwijsproces weer het richtpunt van de school zal worden. Aan het einde van dit traject zal het onderwijsaanbod niet meer enkel in dienst staan van de opbrengsten maar juist in dienst van een optimaal onderwijsproces voor ieder kind.
Het traject Procesgericht Onderwijs ligt in lijn met Pedagogisch Tact dat uitgaat van “het goede doen op het juiste moment, óók in de ogen van de kinderen”. Bovendien gaat het samen met bestaande methodieken die op school worden toegepast. Het traject leidt tot een andere zienswijze waarmee methodes wellicht anders worden vastgepakt en didactische keuzes met het onderwijsproces als richtpunt worden gelegitimeerd.
Over de begeleider(s)

Carm zou je een vurige onderwijsfan kunnen noemen. Op een eigenzinnige en creatieve manier begeleidt hij leraren en schoolleiders in hun pedagogische opdracht. Hij weet zijn theoretische pedagogische achtergrond te combineren met zijn ruime praktijkervaring als leraar basisonderwijs. Carm geeft lezingen, trainingen en begeleiding op pedagogisch en didactisch vlak. Zijn expertise spitst zich o.a. toe op Pedagogische Tact, Mondige Kinderen, Procesgericht Onderwijs (ErvaringsGericht Onderwijs) en Welbevinden & Betrokkenheid. Daarnaast Is bij werkzaam als docent pedagogiek aan de Fontys Hogeschool Pedagogiek.