Pedagogisch Tact

Het traject ‘Pedagogisch Tact; weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen’ is een opleiding die de leraar leert hoe hij ieder kind kan zien, horen, kennen en begrijpen. In dit traject leer je je intuïtie en pedagogisch tact ontwikkelen, zodat je elke situatie met je leerlingen ontspannen en met (zelf)vertrouwen tegemoet treedt. Het Tact-traject is een persoonlijk ontwikkelingstraject gericht op de interactie tussen leraar en leerling. Qua niveau is dit traject geschikt voor alle leraren PO-VO-MBO. Geen specifieke vooropleiding vereist.

Wat leer je?

Weten hoe je wordt beïnvloed door je biografie
Handelen zodat niemand wordt buitengesloten
Tactvol handelen voor leraren en leiders
Het perspectief van kinderen innemen en meenemen
Kennis van de ‘pedagogische wetten’
Een pedagogische aanpak in lastige situaties
Een juiste participatie van alle kinderen

Het online traject bestaat uit 5 delen:

Welke leraar wil je zijn:

Wat is mijn pedagogische opdracht?

Wat heb ik te ontwikkelen om mijn pedagogische opdracht te realiseren?

Wat kan ik doen met situaties die minder prettig verlopen?

Manier van werken

Pedagogisch Tact

In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met de leerling, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij goed contact gaat het namelijk niet alleen over de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar aanwezig is, de manier waarop hij interacties aangaat en kinderen uitnodigt, spelen hierbij mee.

In de trajecten gaan de deelnemers op zoek naar de verbinding tussen verstand en gevoel: om te ervaren hoe zij dingen beleven en daar betekenis aan verlenen. De trajecten zullen hen handvatten bieden waarmee ze beter in staat zijn te voelen wat een situatie met hen en hun leerlingen doet, zodat ze hun handelingsrepertoire uit kunnen breiden.

Het traject Pedagogische Tact (PT) is een persoonlijk ontwikkelingstraject, waarin het handelen en de persoon van de leraar centraal staat.

Vanuit de eigen werksituatie gaat de leraar aan de slag met drie kernvragen

Doelstellingen

Het traject PT moet gezien worden als een persoonlijk ontwikkelingstraject waarin deelnemers:

Studiebelasting

De studiebelasting is ongeveer 50 uren.

Over de begeleider(s)

Marcel van Herpen is een veelgevraagd spreker en heeft meer dan 2.000 lezingen, masterclasses en begeleidingstrajecten verzorgd voor scholen, besturen, samenwerkingsverbanden, sportclubs en gemeentes. Daarnaast heeft hij een scherpe pen en zijn er al meerdere artikelen en boeken van zijn hand verschenen.

Pedagogisch Tact
Pedagogisch Tact

incl. literatuur en materiaal