0

Coaches verbinden

Zit jij in een procesteam, werkgroep of houd je je vanuit je rol - bijvoorbeeld als gedragsspecialist - bezig met het versterken van het pedagogisch handelen in de school en wil je het verschil maken in jouw school? In dit traject van het Centrum Pedagogisch Contact leer je hoe je team kunt versterken en je collega’s begeleidt in pedagogisch tactvol handelen en teamleren krachtig neerzet binnen jouw team.

Wat leer je?

In deze leergang ontwikkel je begeleidingsvaardigheden op basis van kernreflectie die je gesprekken met collega’s krachtiger en effectiever maken. Je leert technieken om écht te luisteren, helder te communiceren en positieve, krachtgerichte feedback te geven. Daarmee kun je collega’s beter ondersteunen, motiveren en begeleiden in hun professionele groei. Door deze vaardigheden toe te passen, vergroot je de impact van je gesprekken en draag je bij aan een sterkere samenwerking en een krachtiger leerklimaat binnen je team of school.
Je maakt kennis met verschillende vormen van teamleren die bijdragen aan het gezamenlijk leren van collega’s. Je krijgt inzicht in werkzame methoden en praktische aanpakken om een leeromgeving te creëren waarin collega’s samen leren, kennis delen en elkaar versterken. Je leert hoe je teamleren stimuleert en faciliteert, met als doel een cultuur van voortdurende ontwikkeling te bevorderen. Zo lever je een directe bijdrage aan het professionele groeiproces van je team en het succes van de hele school.

Inhoud traject

In deze eerste bijeenkomst van het traject gaan we met behulp van onderstaande vragen starten om jouw behoeften en doelen beter te begrijpen, zodat ik je gerichter kan ondersteunen bij het ontwikkelen van je persoonlijk meesterschap en het inspireren en motiveren van je collega's binnen de school.
Vragen die leidend zijn: wie ben jij, wat maakt dat jij dit traject start, wat wil je leren en wat heb je nodig om te kunnen leren?

In de ochtend wordt er aandacht besteed aan het vergroten van jouw vaardigheden in het voeren van begeleidingsgesprekken met individuele collega's.
In de middag ligt de focus op het bevorderen van teamleren binnen jouw school en wat jij kunt bijdragen aan het optimaliseren van het leren van en met elkaar.
Aan het einde van de dag formuleer je een leervraag, waarin je tussen november en mei op zoek gaat naar antwoorden.

Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten
Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen.
Ook wordt er aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder mentale modellen vanuit de lerende organisatie.

Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten
Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen.
Ook wordt er aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder egotoestanden vanuit transactionele analyse.

Presenteren van je ontwikkeling
Feedbackcirkel
Certificeren

Wat houdt het traject in?

Je ontwikkelt gespreksvaardigheden die écht het verschil maken, leert teamleren faciliteren en groeit uit tot een collega die weet te motiveren en te inspireren. Door mensen te verbinden met zichzelf, elkaar, de theorie en de praktijk, versterk je de professionele kracht van je team én van jezelf en krijg jij tools om samen het pedagogisch huis te vullen.

Je werkt vanuit je eigen leervraag en vertaalt diverse theoretische modellen, direct naar je dagelijkse praktijk. De bijeenkomsten zijn dynamisch en praktijkgericht: theorie, reflectie, opdrachten en experimenteren in je school gaan hand in hand.

Dit traject biedt je de handvatten om een blijvende positieve invloed uit te oefenen en een waardevolle bijdrage te leveren aan de groei van je collega’s én jouw school als lerende organisatie.

Programma

Bijeenkomst 1 (online): Jouw leercontract
In deze eerste bijeenkomst van het traject gaan we met behulp van onderstaande vragen starten om jouw behoeften en doelen beter te begrijpen, zodat ik je gerichter kan ondersteunen bij het ontwikkelen van je persoonlijk meesterschap en het inspireren en motiveren van je collega's binnen de school. Vragen die leidend zijn: wie ben jij, wat maakt dat jij dit traject start, wat wil je leren en wat heb je nodig om te kunnen leren?

Bijeenkomst 2 (fysiek): Begeleidingsvaardigheden
In de ochtend wordt er aandacht besteed aan het vergroten van jouw vaardigheden in het voeren van begeleidingsgesprekken met individuele collega's.
In de middag ligt de focus op het bevorderen van teamleren binnen jouw school en wat jij kunt bijdragen aan het optimaliseren van het leren van en met elkaar.
Aan het einde van de dag formuleer je een leervraag, waarin je tussen november en mei op zoek gaat naar antwoorden.

Bijeenkomst 3 (online): Mentale modellen
Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten. Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen. Ook wordt aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder mentale modellen vanuit de lerende organisatie.

Bijeenkomst 4 (online): Egotoestanden
Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten. Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen. Ook wordt aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder egotoestanden vanuit transactionele analyse.

Bijeenkomst 5 (online): Vieren
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteer je je ontwikkeling en krijg je hier feedback op middels de Feedbackcircel. We eindigen met de certificering.

Doelgroep

PO/VO/MBO
Professionals die een ondersteunende rol hebben als lid van een procesteam, stuur- , werk- of regiegroep. die collega’s ondersteunen in hun pedagogisch en professioneel handelen.

Maximale groepsgrootte

20 deelnemers

Kosten

€ 795,00 (inclusief boeken Leren in verbondenheid en Bouwen aan het Pedagogisch Huis)

Studiebelasting

30 uur (waarvan 15 uur tijdens bijeekomsten)

Data en locatie

Dit traject wordt gegeven op de volgende dagen:

Donderdag 25 september 2025 15.30 - 17.30 uur online
Donderdag 20 november 2025 9.30 - 16.00 uur fysiek*
Donderdag 22 januari 2026 15.30 - 17.30 uur online
Donderdag 19 maart 2026 15.30 - 17.30 uur online
Donderdag 21 mei 2026 16.00 - 17.30 uur online

* = locatie in ergens centraal in Nederland

Over de begeleider(s)

Corrinne is expert in faciliteren van professionele leergemeenschappen. Daarnaast is zij medeauteur van het boek: Leren in verbondenheid.

Simone Mark is oprichter van Centrum voor Pedagogisch Contact. Haar lezingen en masterclasses gaan over de kwaliteit van het contact tussen opvoeders en kinderen/jongeren. Ze is ervan overtuigd dat wie in contact wil komen met kinderen, eerst in contact zal moeten zijn met zichzelf. Zij daagt opvoeders uit om te onderzoeken welke leraar, coach of trainer ze willen zijn. Simone verzorgt het (online) traject Pedagogisch contact.

€ 795,00 per deelnemer

incl. literatuur en materiaal

Data

25-09-2025
15.30 - 17.30u
20-11-2025
9.30 - 16.00u
22-01-2026
15.30 - 17.30u
19-03-2026
15.30 - 17.30u
21-05-2026
16.00 - 17.30u