Coaches verbinden

Word een gewaardeerde coach binnen jouw school en stimuleer de professionele groei van je collega's. Leer verschillende gesprekstechnieken en maak gebruik van teamleren en leer teamleren faciliteren om een bron van motivatie en inspiratie te worden. Door het verbinden van mensen met zichzelf, elkaar, de theorie en de wereld, zal je in staat zijn om anderen te inspireren en te motiveren. Deze training biedt je de tools en vaardigheden om een positieve invloed uit te oefenen en een waardevolle bijdrage te leveren aan de groei en ontwikkeling van collega’s en het team van jouw school.

€ 875,00 per deelnemer

incl. literatuur en materiaal

Data

15-10-2024
16.00 - 17.00u
22-11-2024
9.30 - 16.00u
09-01-2025
15.30 - 17.30u
05-03-2025
15.30 - 17.30u
21-05-2025
17.00 - 19.30u

Wat leer je?

coachingsvaardigheden vanuit kernreflectie die je helpen om je gesprekken met collega's nog beter te maken. Je ontwikkelt vaardigheden en technieken die je in staat stellen om effectief te communiceren, te luisteren en waardevolle krachtgerichte feedback te geven. Deze coachingsvaardigheden stellen je in staat om collega's te ondersteunen, te motiveren en te begeleiden in hun professionele groei. Door het toepassen van deze vaardigheden kun je de impact van je gesprekken vergroten en een positieve verandering teweegbrengen in de samenwerking en het leerproces binnen je team of school.
verschillende vormen van teamleren die bijdragen aan het leren van jouw collega's. Je krijgt inzicht in effectieve methoden en praktische benaderingen om een leeromgeving te creëren waarin collega's kunnen samenwerken, kennis kunnen delen en van en met elkaar kunnen leren. Je leert hoe je teamleren kunt stimuleren en faciliteren, waarbij de nadruk ligt op het bevorderen van een cultuur van continue ontwikkeling en groei. Door het toepassen van deze vormen van teamleren zul je een positieve invloed hebben op het leren en de professionele ontwikkeling van je collega's, wat uiteindelijk het collectieve succes van het team en de school ten goede komt.

Inhoud traject

In deze eerste bijeenkomst van het traject gaan we met behulp van onderstaande vragen starten om jouw behoeften en doelen beter te begrijpen, zodat ik je gerichter kan ondersteunen bij het ontwikkelen van je persoonlijk meesterschap en het inspireren en motiveren van je collega's binnen de school.
Vragen die leidend zijn: wie ben jij, wat maakt dat jij dit traject start, wat wil je leren en wat heb je nodig om te kunnen leren?
In de ochtend wordt er aandacht besteed aan het vergroten van jouw vaardigheden in het voeren van begeleidingsgesprekken met individuele collega's.
In de middag ligt de focus op het bevorderen van teamleren binnen jouw school en wat jij kunt bijdragen aan het optimaliseren van het leren van en met elkaar.
Aan het einde van de dag formuleer je een leervraag, die tussen november en mei zal worden beantwoord.
Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten
Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen.
Ook wordt er aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst.
Presenteren van je ontwikkeling
Feedbackcirkel
Certificeren

Programma

Online kennismaking: In deze eerste bijeenkomst van het traject gaan we met behulp van onderstaande vragen starten om jouw behoeften en doelen beter te begrijpen, zodat ik je gerichter kan ondersteunen bij het ontwikkelen van je persoonlijk meesterschap en het inspireren en motiveren van je collega's binnen de school. Vragen die leidend zijn: wie ben jij, wat maakt dat jij dit traject start, wat wil je leren en wat heb je nodig om te kunnen leren?

Tijdens de fysieke trainingsdag staat de lerende organisatie centraal. In de ochtend wordt er aandacht besteed aan het vergroten van jouw vaardigheden in het voeren van begeleidingsgesprekken met individuele collega's. In de middag ligt de focus op het bevorderen van teamleren binnen jouw school en wat jij kunt bijdragen aan het optimaliseren van het leren van en met elkaar. Aan het einde van de dag formuleer je een leervraag, die tussen november en mei zal worden beantwoord.

Tijdens intervisie 1 en 2 maak je kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten. Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen. Ook wordt aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst.

Op basis van je leervraag, geformuleerd tijdens bijeenkomst 1, zal je ten minste één keer bijeenkomen met je leerteam. Het doel van deze bijeenkomst is om samen te leren en van elkaar te leren. Je ontvangt een handreiking voor deze bijeenkomst en vult deze vervolgens gezamenlijk in.

Je houdt een logboek bij van al je bijeenkomsten en activiteiten, waarin je vastlegt hoe je werkt aan het bereiken van je leerdoelen. Daarnaast analyseer je de effecten van je interventies en reflecteer je op je eigen rol als coach binnen de school. Het logboek biedt inzicht in je groei en ontwikkeling als coach, en stelt je in staat om waardevolle lessen te trekken uit je ervaringen.

Doelgroep

Deze training is gericht op procesbegeleiders die zich bezighouden met het leren van collega professionals binnen de school, waaronder taalcoördinatoren, rekenspecialisten, IB'ers, coaches boeiend onderwijs, regiegroep leden, en andere professionals in het onderwijs. Het programma biedt waardevolle inzichten en vaardigheden die relevant zijn voor deze specifieke rollen. Of je nu verantwoordelijk bent voor het verbeteren van taalvaardigheden, rekenniveaus, onderwijsbegeleiding, inrichten van het pedagogisch huis, pedagogisch tact of het bevorderen van boeiend onderwijs, deze training zal je voorzien van bruikbare kennis en tools om effectief te kunnen werken in jouw rol. Door middel van deze training kun je jouw expertise vergroten en bijdragen aan het bevorderen van kwalitatief hoogstaand onderwijs binnen jouw school.

Kosten

De kosten voor deze training bedragen €875,00 per deelnemer. Dit bedrag is inclusief het boek "Leren in Verbondenheid", trainingsmaterialen en een lunch tijdens de trainingsdag en een lichte maaltijd tijdens de slotmiddag/avond. We streven ernaar om een waardevolle leerervaring te bieden, waarbij alle nodige middelen voor jouw succesvolle deelname zijn inbegrepen.

Data en locatie

Dit traject wordt gegeven op de volgende dagen:

Dinsdag 15 oktober 2024 16.00 - 17.00 uur online kennismaking
Vrijdag 22 november 2024 9.30 - 16.00 uur fysiek*
Donderdag 9 januari 2025 15.30 - 17.00 uur online
Woensdag 5 maart 2025 15.30 - 17.00 uur online
Woensdag 21 mei 2025 17.00 - 19.30 uur fysieke* afsluiting met presentatie

* = locatie in het midden van het land, bij voldoende aanmeldingen zoeken we naar mogelijkheden om deze bijeenkomst ook in regio Noord en/of Zuid te organiseren

Over de begeleider(s)

Corrinne is expert in faciliteren van professionele leergemeenschappen. Daarnaast is zij medeauteur van het boek: Leren in verbondenheid.