0

Regisseurs van het pedagogisch klimaat

Zit jij in een procesteam, werkgroep of houd je je vanuit je rol - bijvoorbeeld als gedragsspecialist - bezig met het versterken van het pedagogisch handelen in de school en wil je het verschil maken in jouw school? In dit traject van het Centrum Pedagogisch Contact leer je hoe je team kunt versterken en je collega’s begeleidt in pedagogisch tactvol handelen en teamleren krachtig neerzet binnen jouw team.

Twijfel je nog en wil je meer weten? Volg dan ons informatieve webinar op woensdag 12 november 2025 van 16.00 - 17.00 uur. Inschrijven daarvoor kan onderaan deze pagina.

Meer over Regisseurs van het pedagogisch klimaat

Aandacht voor coaches in de school is heel belangrijk als je hun professionele groeiproces als team wilt ondersteunen en versterken. Denk aan procesteams, werkgroepen of samenwerkende ‘rollen’ zoals gedragsspecialisten, bijvoorbeeld. Daar komen niet alleen begeleidingsvaardigheden en technieken bij kijken, maar ook kennis van teamleren en inzicht in werkzame methoden en praktische tools.

Voor wie is dit traject?

Dit traject is geschikt voor onderwijsprofessionals in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo die een ondersteunende rol hebben als lid van een procesteam, stuur- , werk- of regiegroep en die hun collega’s ondersteunen in hun pedagogisch handelen.

Wat leer je?

Begeleidingsvaardigheden op basis van kernreflectie die je gesprekken met collega’s krachtiger en effectiever maken
Technieken om écht te luisteren, helder te communiceren en positieve, krachtgerichte feedback te geven om collega’s beter te ondersteunen, motiveren en begeleiden in hun professionele groei
De impact van gesprekken vergroten
Kennis van verschillende vormen van teamleren die bijdragen aan het gezamenlijk leren van collega’s
Inzicht in werkzame methoden en praktische aanpakken om een leeromgeving te creëren waarin collega’s samen leren, kennis delen en elkaar versterken
Hoe je teamleren stimuleert en faciliteert, met als doel een cultuur van voortdurende ontwikkeling te bevorderen

Inhoud traject

In deze eerste bijeenkomst van het traject gaan we met behulp van onderstaande vragen starten om jouw behoeften en doelen beter te begrijpen, zodat ik je gerichter kan ondersteunen bij het ontwikkelen van je persoonlijk meesterschap en het inspireren en motiveren van je collega's binnen de school.
Vragen die leidend zijn: wie ben jij, wat maakt dat jij dit traject start, wat wil je leren en wat heb je nodig om te kunnen leren?

In de ochtend wordt er aandacht besteed aan het vergroten van jouw vaardigheden in het voeren van begeleidingsgesprekken met individuele collega's.
In de middag ligt de focus op het bevorderen van teamleren binnen jouw school en wat jij kunt bijdragen aan het optimaliseren van het leren van en met elkaar.
Aan het einde van de dag formuleer je een leervraag, waarin je tussen november en mei op zoek gaat naar antwoorden.

Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten
Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen.
Ook wordt er aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder mentale modellen vanuit de lerende organisatie.

Je maakt kennis met verschillende intervisievormen, waarbij je issues uit de praktijk als uitgangspunt neemt. Dit stelt je in staat om zelf verdere stappen in je ontwikkeling te zetten
Je krijgt de kans om te ervaren hoe de methodes van o.a. de ervaringsreconstructie je kunnen ondersteunen.
Ook wordt er aandacht besteed aan thema’s die verdiept worden die eerder aan bod kwamen in de fysieke bijeenkomst. Waaronder egotoestanden vanuit transactionele analyse.

Presenteren van je ontwikkeling
Feedbackcirkel
Certificeren

Over de leergang

Je ontwikkelt gespreksvaardigheden die écht het verschil maken, leert teamleren faciliteren en groeit uit tot een collega die weet te motiveren en te inspireren. Door mensen te verbinden met zichzelf, elkaar, de theorie en de praktijk, versterk je de professionele pedagogische kracht van je team én van jezelf en krijg jij tools om samen het Pedagogisch Huis (jouw school!) te vullen.

Je werkt vanuit je eigen leervraag en vertaalt diverse theoretische modellen, direct naar je dagelijkse praktijk. De bijeenkomsten zijn dynamisch en praktijkgericht: theorie, reflectie, opdrachten en experimenteren in je school gaan hand in hand. Je krijgt handvatten om een blijvende positieve invloed uit te oefenen en een waardevolle bijdrage te leveren aan de groei van je collega’s én jouw school als lerende organisatie.

Praktische info | studiebelasting

De studiebelasting is ongeveer 30 uur, waarvan de helft tijdens bijeenkomsten (zowel fysiek als online).

Twijfel je nog? Volg onze informatieve webinar!

Op woensdag 12 november 2025 geven Simone en Corrinne een informatieve webinar over het 'Regisseurs van het pedagogisch klimaat'. Schrijf je snel in!

We houden je via onze nieuwsbrief op de hoogte van het webinar.

Over de begeleider(s)

Corrinne is expert in faciliteren van professionele leergemeenschappen. Daarnaast is zij medeauteur van het boek: Leren in verbondenheid.

Simone Mark is oprichter van Centrum voor Pedagogisch Contact. Haar lezingen en masterclasses gaan over de kwaliteit van het contact tussen opvoeders en kinderen/jongeren. Ze is ervan overtuigd dat wie in contact wil komen met kinderen, eerst in contact zal moeten zijn met zichzelf. Zij daagt opvoeders uit om te onderzoeken welke leraar, coach of trainer ze willen zijn. Simone verzorgt het (online) traject Pedagogisch contact.

€ 795,00 per deelnemer

incl. literatuur en materiaal

Data

20-11-2025
15.30 - 17.30u
22-01-2025
9.30 - 16.00u
19-03-2026
15.30 - 17.30u
21-05-2026
15.30 - 17.30u
04-06-2026
16.00 - 17.30u