
Wat leer je?
Inhoud traject
Een pedagogisch leider maakt het verschil!
Zo’n leider beweegt zich aan de grenzen van de mogelijkheden van zijn leraren, zoals leraren zich aan de grenzen van de mogelijkheden van hun leerlingen begeven. Het vraagt bewustwording om de gelaagdheid van complexe organisaties en menselijk gedrag te doorgronden. Zowel het gedrag van professionals, als van de leerlingen en hun ouders.
Een leider heeft een andere verantwoordelijkheid dan leraren, maar dezelfde opdracht: ervoor zorgen dat íedere leerling zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt én zich binnen zijn mogelijkheden optimaal ontwikkelt.
Wij weten dat elke leider dit in zijn en haar hart nastreeft. En we weten ook dat niet elke leider dat even makkelijk vindt. Het ene jaar loopt het als vanzelf en het ander jaar minder. Of bij dat ene (sub)team wel en bij die andere groep minder. En daarvoor biedt CPC het traject ‘Pedagogisch Leiderschap’ aan.
We werken met een ontwikkelcontract en een persoonlijke (online) intake!
Gebruikte literatuur
Boeken: Wij zijn leiders, Van Herpen Werk voor de reünie, Van Herpen De 7 pijlers van succesvolle teams, Van Geffen (2022) Persoonlijk leiderschap, Veenbaas Artikelen: Teams als symptoomdrager, Siebke Kaat
Data en locatie
Dit traject wordt gegeven in 's-Hertogenbosch en in Alkmaar (i.s.m. AVS) Data in 's-Hertogenbosch: 10.00 - 17.00 uur: Maandag 6 oktober 2025 Donderdag 6 november 2025 Donderdag 4 december 2025 Donderdag 15 januari 2026 Donderdag 5 maart 2026 Donderdag 2 april 2026 Locatie: volgt later Inschrijving: via CPC Data in Alkmaar: 10.00 - 17.00 uur: Dinsdag 9 september 2025 Dinsdag 7 oktober 2025 Dinsdag 11 november 2025 Dinsdag 9 december 2025 Dinsdag 6 januari 2026 Dinsdag 3 maart 2026 Locatie: Fletcher Hotel Oude Gevangenis Alkmaar Inschrijving: via AVS
Studiebelasting
De studiebelasting van dit traject bedraagt 120 uur.

Over de begeleider(s)

Simone Mark is oprichter van Centrum voor Pedagogisch Contact. Haar lezingen en masterclasses gaan over de kwaliteit van het contact tussen opvoeders en kinderen/jongeren. Ze is ervan overtuigd dat wie in contact wil komen met kinderen, eerst in contact zal moeten zijn met zichzelf. Zij daagt opvoeders uit om te onderzoeken welke leraar, coach of trainer ze willen zijn. Simone verzorgt het (online) traject Pedagogisch contact.

Mark ter Horst is adviseur en begeleider van ontwikkel- en verandertrajecten. Hij ondersteunt en coacht leraren en directies bij hun pedagogische opdracht. Mark brengt expertise mee door zijn conceptuele aanpak en zijn kindgerichte visie. Daarbij gebruikt hij de kennis en vaardigheden op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en gaat hij praktisch aan de slag met de mens achter de professional. Mark is daarnaast een veelgevraagd adviseur/spreker voor scholen en besturen die het onderwijs anders willen inrichten.