0

Pedagoog in de school

Binnen Centrum Pedagogisch Contact geloven wij dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in een veilige, warme en duidelijke leeromgeving. De sleutel tot zo’n omgeving ligt bij de leraar – en bij het team dat de leraar ondersteunt. Daarom zetten wij in op de Pedagoog in de School: een vakbekwame pedagoog die onderwijs en ondersteuning verbindt, nabij is in de praktijk, en krachtig bijdraagt aan het pedagogisch klimaat.

Wat doet de Pedagoog in school?

Nabij het kind – Volgt en ondersteunt kinderen, inclusief leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, en werkt samen met ouders.
Nabij de leraar – Ondersteunt, coacht en versterkt leraren, onderwijsassistenten en ander onderwijsondersteunend personeel.
Nabij het team – Denkt en bouwt mee aan cultuur, beleid en praktijk. De pedagoog geeft input vanuit pedagogische expertise en ervaring op schoolontwikkeling.

Waarom een pedagoog in de school?

Scholen ervaren steeds vaker gedragsvraagstukken die complex zijn. Leerlingen raken overbelast, laten stressgedrag zien of vallen zelfs uit. Leraren voelen zich soms handelingsverlegen of ervaren onvoldoende ondersteuning, wat hun werkplezier en welzijn beïnvloedt. Nieuwe collega’s en zij-instromers zoeken naar begeleiding en coaching in een veeleisende omgeving. Tegelijkertijd worden scholen beïnvloed door maatschappelijke thema’s zoals sociale media, straatcultuur, kansenongelijkheid en polarisatie.

Dit vraagt om meer dan goed lesgeven. Dit vraagt om pedagogische tact, aanwezigheid en ondersteuning. Hier komt de pedagoog in beeld.

Wat doet de pedagoog in school?

De pedagoog van Centrum Pedagogisch Contact werkt:

  1. Nabij het kind – Volgt en ondersteunt kinderen, inclusief leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, en werkt samen met ouders.
  2. Nabij de leraar – Ondersteunt, coacht en versterkt leraren, onderwijsassistenten en ander onderwijsondersteunend personeel.
  3. Nabij het team – Denkt en bouwt mee aan cultuur, beleid en praktijk. De pedagoog geeft input vanuit pedagogische expertise en ervaring op schoolontwikkeling.

De pedagoog kijkt naar gedrag vanuit functie en betekenis. Door nabijheid in de groep en scherpe observatie helpt de pedagoog bij het versterken van basisveiligheid, sociale veiligheid en pedagogisch leiderschap. Daarbij schakelt de pedagoog soepel met intern begeleiders, zorgstructuren en jeugdhulp waar nodig.

Preventief én handelingsgericht

Onze pedagogen zijn niet alleen curatief aanwezig wanneer de nood hoog is, maar vooral preventief: ze bouwen mee aan een cultuur waarin relatie, ontwikkeling en structuur hand in hand gaan. Vanuit de pedagogische opdracht van de school leveren zij praktische handreikingen, afgestemd op de leidende principes en waarden van het team.

Waarom kiezen voor Centrum Pedagogisch Contact?

Wij leveren pedagogen met stevige praktijkervaring én theoretische kennis. Ze zijn doortastend, betrokken en werken met tact en vertrouwen. We geloven in een duurzame samenwerking waarbij de pedagoog zichtbaar en beschikbaar is in de school.

Door onze inzet krijgt het team:

  • Rust en reflectie bij pedagogische vraagstukken

  • Een versterkt pedagogisch klimaat

  • Coaching en ondersteuning op maat

  • Praktische beleidsinput en visieontwikkeling

Interesse in de inzet van een pedagoog?

We gaan graag met je in gesprek over de behoeften op jouw school of binnen je stichting. Of het nu gaat om tijdelijke ondersteuning, teamontwikkeling of een structurele inzet van een pedagoog in je schoolorganisatie: wij zijn er om het verschil te maken.

Neem contact op met Centrum Pedagogisch Contact voor een verkennend gesprek.

Samen bouwen aan een pedagogisch fundament waarin ieder kind, iedere leraar én iedere school tot bloei kan komen.

Over de begeleider(s)

Als ecologisch pedagoog ligt haar passie bij het kind ‘waar iets mee is’ en is ze nieuwsgierig naar alles rondom het kind en zijn gedrag. Met ruim 20 jaar werkervaring met groepen kinderen en leiding geven in de gehandicaptenzorg, kinderopvang en onderwijs is Kim gedreven in het zoeken naar het verhaal achter het gedrag en niet alleen het verhaal van het kind, juist ook het verhaal van iedereen er omheen. Want iedereen doet ertoe.

Vanuit haar visie als ecologisch pedagoog, met ruim 20 jaar ervaring als leraar en leerlingbegeleider in het reguliere en hoogbegaafdenonderwijs, werkt Kim als een verbinder. Voor hoogbegaafden in het onderwijs ondertitelt zij het gedrag zodat er bewustwording en een vertaling naar behoeften in gang gezet kan worden.

Ronald Heidanus werkt met hart en ziel in het onderwijs. Na meer dan tien jaar leerkracht in het (voorgezet) speciaal onderwijs te zijn geweest spreidde Ronald zijn vleugels.

Alex Otten is een bevlogen onderwijsman en werkt nu een kleine dertig jaar in het onderwijs. De eerste zestien jaar als leerkracht met ervaring in alle bouwen.

incl. literatuur en materiaal

Op aanvraag