Webinar: Pedagoog in de School
Binnen Centrum Pedagogisch Contact geloven wij dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in een veilige, warme en duidelijke leeromgeving. De sleutel tot zo’n omgeving ligt bij de leraar – en bij het team dat de leraar ondersteunt. Daarom zetten wij in op de Pedagoog in de School: een vakbekwame pedagoog die onderwijs en ondersteuning verbindt, nabij is in de praktijk, en krachtig bijdraagt aan het pedagogisch klimaat.
Wat doet de Pedagoog in school?
Waarom een pedagoog in de school?
Scholen ervaren steeds vaker gedragsvraagstukken die complex zijn. Kinderen raken overbelast, laten stressgedrag zien of vallen zelfs uit. Leraren voelen zich soms handelingsverlegen of ervaren onvoldoende ondersteuning, wat hun werkplezier en welzijn beïnvloedt. Nieuwe collega’s en zij-instromers zoeken naar begeleiding en coaching in een veeleisende omgeving. Tegelijkertijd worden scholen beïnvloed door maatschappelijke thema’s zoals sociale media, straatcultuur, kansenongelijkheid en polarisatie. Dit vraagt om meer dan goed lesgeven. Dit vraagt om een pedagogische opdracht, pedagogische tact, aanwezigheid en ondersteuning. Hier komt de pedagoog in beeld.
Wat doet de pedagoog in school?
De pedagoog van Centrum Pedagogisch Contact werkt:
- Nabij het kind – Weten wat een kind drijft en hoe diens brein werkt, vraagt ondersteuning, soms zelfs extra ondersteuning als opmaat naar de samenwerking met ouders en externen, zodat de leraar er voor het kind en de groep kan zijn.
- Nabij de leraar – Het vak en vakmanschap is complexer geworden, waar de pedagoog helpt ontrafelen en iedere onderwijsprofessional ondersteunt in het nemen van eigen verantwoordelijkheden.
- Nabij het team – Bouwen aan een veilige, pedagogische cultuur vraagt inspiratie en expertise, en de pedagoog helpt om de cultuur te borgen in beleid en te toetsen aan de praktijk van alledag.
De pedagoog kijkt naar gedrag vanuit functie en betekenis. Door nabijheid in de groep en scherpe observatie helpt de pedagoog bij het versterken van basisveiligheid, sociale veiligheid en pedagogisch leiderschap van de leraar en leidinggevend team. Daarbij schakelt de pedagoog soepel met intern begeleiders, ondersteuningsstructuren en jeugdhulp waar nodig.
Preventief én handelingsgericht
Onze pedagogen zijn niet alleen curatief aanwezig wanneer de nood hoog is, maar vooral preventief: ze bouwen mee aan een cultuur waarin relatie, ontwikkeling en structuur hand in hand gaan. Vanuit de pedagogische opdracht van de school leveren zij praktische handreikingen, afgestemd op de leidende principes en waarden van het team.
Waarom kiezen voor Centrum Pedagogisch Contact?
Wij leveren pedagogen met stevige praktijkervaring én theoretische kennis. Ze zijn doortastend, betrokken en werken met tact en vertrouwen. We geloven in een duurzame samenwerking waarbij de pedagoog zichtbaar en beschikbaar is in de school. Door onze inzet krijgt het team:
-
Rust en reflectie bij pedagogische vraagstukken
-
Een versterkt pedagogisch klimaat
-
Coaching en ondersteuning op maat
-
Praktische beleidsinput en visieontwikkeling
Interesse in de inzet van een pedagoog?
We gaan graag met je in gesprek over de behoeften op jouw school of binnen je stichting. Of het nu gaat om tijdelijke ondersteuning, teamontwikkeling of een structurele inzet van een pedagoog in je schoolorganisatie: wij zijn er om het verschil te maken. Neem contact op met Centrum Pedagogisch Contact voor een verkennend gesprek. Samen bouwen aan een pedagogisch fundament waarin ieder kind, iedere leraar én iedere school tot bloei kan komen.
Over de begeleider(s)
Als ecologisch pedagoog ligt haar passie bij het kind ‘waar iets mee is’ en is ze nieuwsgierig naar alles rondom het kind en zijn gedrag. Met ruim 20 jaar werkervaring met groepen kinderen en leiding geven in de gehandicaptenzorg, kinderopvang en onderwijs is Kim gedreven in het zoeken naar het verhaal achter het gedrag en niet alleen het verhaal van het kind, juist ook het verhaal van iedereen er omheen. Want iedereen doet ertoe.
Kim van Haeften is ecologisch pedagoog, (team)trainer en een gepassioneerde allrounder in het onderwijs. Op alle lagen verbindt zij, onderzoekt meerdere perspectieven en werkt vanuit ervaring, met onderbouwing aan inclusief onderwijs. Zij is snel in staat een band op te bouwen en te 'lezen' wat nodig is om verder te blijven ontwikkelen en ze reikt dat passend aan bij de setting, krachtig onderbouwd en zo praktisch dat iedereen weer een stap verder kan.
Ronald Heidanus werkt met hart en ziel in het onderwijs. Na meer dan tien jaar leerkracht in het (voorgezet) speciaal onderwijs te zijn geweest spreidde Ronald zijn vleugels.
Alex Otten is een bevlogen onderwijsman en werkt nu een kleine dertig jaar in het onderwijs. De eerste zestien jaar als leerkracht met ervaring in alle bouwen.

