Sturen op autonomie (voor teams)
In dit programma draait het om casuïstiek van deelnemers, praktijkgerichte theorie, demonstraties, veel oefensessies met reflecties, persoonlijke en groepsgerichte feedback. Deelnemers werken met het boek Sturen op Autonomie van trajectbegeleider/docent Adri van den Brand.
Meer over Sturen op autonomie
Om de autonomie van je leerlingen te bevorderen en daarop te sturen als leraar, is het belangrijk dat je je ervan bewust bent hoe autonoom jezélf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie.
Voor wie is dit traject?
Voor individuele leraren of andere onderwijsprofessionals, groepen of teams.
Wat leer je?
Inhoud traject
Over het traject
In dit traject ontdek je krachtige concepten uit de Transactionele Analyse (TA) die vertaald zijn voor onderwijsmensen. TA is een wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidstheorie die erop gericht is volledige autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden: jong én oud. De TA kent zijn oorsprong in de psychotherapie en is uitgegroeid tot volwaardige toepassingen in onderwijs, organisatie en coaching. Na dit traject ervaar je meer balans in je zelf én in de groep(en) waarmee je werkt. En heb je meer grip op groep, groei en grenzen.
Over de begeleider(s)
Adri van den Brand is een creatieve onderwijs-allrounder. Hij is zelfstandig trainer, adviseur, schrijver, coach en opleider. In die hoedanigheid begeleidt hij schoolteams op het gebied van communicatie, coaching, autonomie-ontwikkeling en pedagogisch tact. Eerder schreef hij het handboek Gesprekscommunicatie en verzorgde hij met Harry Paus de eindredactie van het boek Portaal, een praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs. Samen met Henk van Mil verzorgt hij al jaren opleidingen via hogeschool de Kempel. Voor CPC geven zij het (online) traject Sturen op autonomie. In 2021 verscheen hun boek De coachende leraar.
Henk is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Zijn keuze voor onderwijs is gebaseerd op zijn missie: leerkrachten helpen ontwikkelen in het vrijmaken van hun onbegrensde potentieel, zodat kinderen ten diepste dat onderwijs krijgen waar ze, zowel pedagogisch als didactisch, recht op hebben en waarbij geen enkel kind wordt uitgesloten.
Een betrokken onderwijsprofessional, die vanuit enthousiasme onderwijscollega’s inspireert en uitnodigt tot persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen jaren coachte ze vele onderwijsprofessionals in hun weg naar werken, lesgeven vanuit hun kern. Vanuit het geloof dat leraren die in contact zijn met zichzelf, ook in lastige onderwijssituaties, vele wegen vinden om leerlingen te begeleiden.