Leraren sturen op autonomie
Het traject ‘Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet’ helpt je om je bewust te zijn van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen. Dit traject is bedoeld voor iedereen die een fundamentele bijdrage wil leveren aan de eigen autonomie en die van leerlingen en volwassenen. Het resultaat is dat je meer balans in jezelf ervaart én in de groep(en) waarmee je werkt. Zo krijg je meer grip op groep, groei en grenzen.
Wat leer je?
Inhoud traject
Er zijn twee versies van dit traject:
Sturen op autonomie
De inhoud van dit traject bestaat onder andere uit krachtige concepten uit de Transactionele Analyse (TA) die vertaald zijn voor onderwijsmensen. Transactionele Analyse (TA) is een wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidstheorie met als doel volledige autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden: jong én oud. De TA kent zijn oorsprong in de psychotherapie en is uitgegroeid tot volwaardige toepassingen in onderwijs, organisatie en coaching. In deze training gebruiken we concepten uit de zogenaamde educational Transactional Analysis.
Werkwijze
Het programma bevat een afwisseling van casuïstiek van deelnemers, praktijkgerichte theorie, demonstraties, veel oefensessies met reflecties, persoonlijke en groepsgerichte feedback. Deelnemers werken met het boek Sturen op Autonomie (Adri van den Brand, 2018).
Doelstellingen
Het traject Sturen op Autonomie is een persoonlijk én groepsgericht ontwikkelingstraject waarin deelnemers:
Over de begeleider(s)
Adri van den Brand is een creatieve onderwijs-allrounder. Hij is zelfstandig trainer, adviseur, schrijver, coach en opleider. In die hoedanigheid begeleidt hij schoolteams op het gebied van communicatie, coaching, autonomie-ontwikkeling en pedagogisch tact. Eerder schreef hij het handboek Gesprekscommunicatie en verzorgde hij met Harry Paus de eindredactie van het boek Portaal, een praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs. Samen met Henk van Mil verzorgt hij al jaren opleidingen via hogeschool de Kempel. Voor CPC geven zij het (online) traject Sturen op autonomie. In 2021 verscheen hun boek De coachende leraar.
Henk is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Zijn keuze voor onderwijs is gebaseerd op zijn missie: leerkrachten helpen ontwikkelen in het vrijmaken van hun onbegrensde potentieel, zodat kinderen ten diepste dat onderwijs krijgen waar ze, zowel pedagogisch als didactisch, recht op hebben en waarbij geen enkel kind wordt uitgesloten.