Spreuken

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Lesgeven doe je met je lichaam.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Je kunt niet niet communiceren.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

To teach is to touch.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Verbeter de wereld… BEGIN!

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

De klas is geen wachtkamer.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Vóór regen komt zonneschijn.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Volgers verdienen leiders die dienen.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Spreken is zilver, aanraken is goud!

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Ze meten wat ze willen weten.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?