Spreuken

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Vóór regen komt zonneschijn.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

De klas is geen wachtkamer.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Je kunt niet niet communiceren.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Ze meten wat ze willen weten.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Alleen in theorie klopt de praktijk.