Spreuken

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Lesgeven doe je met je lichaam.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Je kunt niet niet communiceren.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

To teach is to touch.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wat werd het veel toen we het deelden…

Volgers verdienen leiders die dienen.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Ze meten wat ze willen weten.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Vóór regen komt zonneschijn.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

De klas is geen wachtkamer.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.