Spreuken

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Je kunt niet niet communiceren.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Volgers verdienen leiders die dienen.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Ze meten wat ze willen weten.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Wat werd het veel toen we het deelden…

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Vóór regen komt zonneschijn.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Als we de richting hebben, maken we de route.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

De klas is geen wachtkamer.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.