Spreuken

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Ze meten wat ze willen weten.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Je kunt niet niet communiceren.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Je kunt niet niet beïnvloeden.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Volgers verdienen leiders die dienen.

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

De klas is geen wachtkamer.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Vóór regen komt zonneschijn.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.