Spreuken

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Als we de richting hebben, maken we de route.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Ze meten wat ze willen weten.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Je kunt niet niet communiceren.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

De klas is geen wachtkamer.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Vóór regen komt zonneschijn.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.