Spreuken

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Lesgeven doe je met je lichaam.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Volgers verdienen leiders die dienen.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Je kunt niet niet communiceren.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Vóór regen komt zonneschijn.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

To teach is to touch.

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ze meten wat ze willen weten.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

De klas is geen wachtkamer.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Spreken is zilver, aanraken is goud!