Spreuken

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Verbeter de wereld… BEGIN!

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Lesgeven doe je met je lichaam.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Ze meten wat ze willen weten.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Je kunt niet niet communiceren.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

To teach is to touch.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

De klas is geen wachtkamer.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Vóór regen komt zonneschijn.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Volgers verdienen leiders die dienen.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.