Spreuken

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Vóór regen komt zonneschijn.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

To teach is to touch.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Je kunt niet niet communiceren.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

De klas is geen wachtkamer.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Ze meten wat ze willen weten.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Lesgeven doe je met je lichaam.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.