Spreuken

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Verbeter de wereld… BEGIN!

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Vóór regen komt zonneschijn.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Je kunt niet niet communiceren.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

De klas is geen wachtkamer.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Volgers verdienen leiders die dienen.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Ze meten wat ze willen weten.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.