Spreuken

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Je kunt niet niet communiceren.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

De klas is geen wachtkamer.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Lesgeven doe je met je lichaam.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Ze meten wat ze willen weten.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Wat werd het veel toen we het deelden…

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Vóór regen komt zonneschijn.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

To teach is to touch.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Als je mij was, zou je het ook zó doen!