Spreuken

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Onderwijs is vaak goed voor het competentiegevoel van de leraar.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Het gaat pas goed als het goed gaat als het fout gaat.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Een kind is meer dan zijn bovenste 4 centimeter. Bekijk hem dus ook helemaal.

Als een optimist al ergens last van heeft, is het van een pessimist, die zich realist noemt.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Niet uitgesproken woorden, vergiftigen je lichaam.

Je kind zal maar bij een goede leraar zitten en het klikt niet.

Zorgverbreding is er om kinderen die zelfstandig kunnen werken, zelfstandig te laten werken.

Veel leraren kijken wel genoeg na, maar niet genoeg rond.

Als je antwoord kreeg op je laatste waarom-vraag, zou je dan nog boos zijn?

Sommige leraren werken nog steeds met de deur dicht. Dat moet je in het bedrijfsleven eens doen, tegen de directeur zeggen: “Je ziet aan de jaarcijfers wel hoe het is gegaan.”

Je mag verwachtingen hebben, maar niet opleggen.

Alleen vrijheid die je zelf pakt is vrijheid. Aan andere vrijheden zit een luchtje.

Je kunt niemand overtuigen. Dat moet de ander maar mooi zelf doen.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Soms vinden leraren kinderen begaafd als ze zich aanpassen aan de verwachting.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Je kunt niet niet communiceren.

Niet moeten, maar ont-moeten bepaalt de koers.

Wat je kiest ben je zelf.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Ook rust moet je organiseren.

Kom we gaan leven!

Een 5- of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde!

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan ontstaat ‘n weg.

Wat je boven op de berg gewaarwordt, heb je er zelf naar toegebracht.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Pas bij de oplossing hoor ik, dat je niet geluisterd hebt.

Wilt u a.u.b. een klein stukje opzij, dan kan ik me doorontwikkelen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Ik hoef je mening niet; ik wil weten hoe je de wereld ziet.

Proficiat met je hoge CITO-score! * * Let op: in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Heeft u deze week ook al zoveel problemen opgelost?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Voed jij de kinderen even op, ik heb nog een vergadering.

Noem het desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Wat gaat verder, dan een maximale ontwikkeling?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Als je de klas niet leuker maakt dan de w.c. moet je wel afspreken wie wanneer mag.

Evolutie: de kinderen in je klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Ik hoor wel wat je zegt… maar jij bent er ook maar één!

Je kunt wel informatie overdragen, maar er geen kennis in stoppen.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Heb jij al zoveel ervaren, dat je open staat voor de ervaringen van anderen?

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Al ooit iemand ontmoet die vond dat zijn IQ te laag was? … Nou dan!

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (Kinderen die moeten plassen, maar het niet durven vragen)?

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Wie de toets doorstaat moet nog beginnen.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Vraagt u ook wel eens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Natuurlijk zijn breuken belangrijk, maar verbintenissen ook!

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Beste leraar, wilt u alles altijd netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Natuurlijk is al het leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Pesten de kinderen bij jullie ook volgens protocol?

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Hoe geef je ook alweer een individuele instructie over het bijvoeglijk naamwoord aan een elfjarig anderstalig, dyslectisch meisje, waarbij het verdriet van haar overleden huisdier nog zichtbaar is?

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Ze meten wat ze willen weten.

Als je iets gedaan wilt krijgen, moet je het vragen aan iemand die het druk heeft. (Die doet het erbij.)

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Alleen kinderen die het goed maken, kunnen het goed maken.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Waarom zou je een antwoord geven, op een vraag die niet gesteld is?

’n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Heb ik je al ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Heeft ooit iemand gevraagd wanneer u begon te lezen?

Als je kinderen de klok wilt leren, moet je een saaie rekenles geven.

’n Etiket hoort op ’n verpakking ’n Kind is geen product

Als ’n kind onder de streep zit verleg dan de streep en jouw grenzen

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent

Zeg niet wat niet moet wel wat wel mag

Zolang de leraar leert ontwikkelen de kinderen zich

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Rode pennen zijn voor zwartkijkers

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes

Verbeter de wereld… BEGIN!

Als je verder wilt komen moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Schud de zin, tot alle woorden eraf zijn. Wat overblijft is écht gezegd.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: De bovenste 7 centimeter van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften, en neurotransmitters?

Niet de beste leraren maar het beste in leraren maakt het verschil.

De klas is geen wachtkamer.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien

Alles van waarde is weerloos (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos (v. Herpen)

De meeste dromen zijn bedrog (Borsato) Maar omdat er soms een uitkomt, doe ik ‘t toch (v. Herpen)

Laat kinderen vragen, zij zijn het antwoord

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd

Vóór regen komt zonneschijn

Ergens kom je altijd (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet kent (v. Herpen)

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag

Waar een wil is, is een weg Waar geen wil is, ben ik weg

Wat je kunt, hebt je gekregen Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

’t Leven is kort Laten we er lang over doen

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens

’n Kind is altijd ’n kans, nooit ’n tekort

Opleiden voor morgen vraagt om openheid Opleiden voor gisteren is verloren tijd

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal Dus elk curriculum is te smal

’t Kind is van zichzelf Laat ’t dat ook worden

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Alleen in theorie klopt de praktijk

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen

Ik geef wat ik heb Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving #nature-nurture

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst

Wie het kind in zichzelf kent weet dat er geen volwassene in ’n kind zit

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is ’t tijd genoeg om te standaardiseren

Als we de richting hebben, maken we de route

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander

Niet de zwakte van het individu, maar de kracht van het collectief bepaalt het succes

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander

Ik denk dus ik besta (Decartes) Ik leef dus ik verga (v. Herpen)

Maar oma wat heeft u een grote mond!” “Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (Vrij naar: Roodkapje)

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Volgers verdienen leiders die dienen

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat