Spreuken

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Je kunt niet niet communiceren.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

De klas is geen wachtkamer.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wat werd het veel toen we het deelden…

Vóór regen komt zonneschijn.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Ze meten wat ze willen weten.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Alleen in theorie klopt de praktijk.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Verbeter de wereld… BEGIN!

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.