Spreuken

Lesgeven doe je met je lichaam.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

To teach is to touch.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Verbeter de wereld… BEGIN!

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Je kunt niet niet communiceren.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Vóór regen komt zonneschijn.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

De klas is geen wachtkamer.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Ze meten wat ze willen weten.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.