Online: Pedagogisch Tact

Hoe deel je een dilemma om een nieuw bewustzijnsveld te creëren? Hoe kun je patronen bij leerlingen herkennen en benoemen, waardoor ze een andere keuze kunnen maken? Het online traject ‘Pedagogische tact: weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen!’ helpt je om in elke situatie goed te kunnen (blijven) handelen. Het maakt je bewuster, breidt je handelingsrepertoire uit en creëert routines in het intermenselijk contact.

€ 225.-

incl. literatuur en materiaal

Per 10 deelnemers: € 200

Per 100 deelnemers: € 150

Wat leer je?

Tactvol handelen voor leraren en leiders
Een pedagogische aanpak in lastige situaties
Bewustwording van alle perspectieven
Een juiste participatie van alle kinderen

Inhoud traject

Het traject bestaat uit 3 delen:

  1. 1

    Afstemmen (Onderzoeken en bewust worden)

    In het eerste deel gaan we ‘afstemmen’. We gaan op onderzoek waar onderwijs en opvoeding over gaat en wat voor jou daarbij van belang is. Het is een bewustwordingsproces, waarbij je jezelf onderzoekt als actor – als instrument – als mogelijkheid om anders te denken, anders te doen, anders te worden. En om kinderen de mogelijkheid te geven om ook anders te denken, doen en worden. Onderzoeken en bewust worden om van daaruit sneller, beter en preciezer antwoorden te kunnen vinden op de vraag wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.

  2. 2

    Weten wat je met doen, als je niet weet wat je moet doen. (Begrijpen en ervaren)

    In het tweede deel van dit traject gaan we op zoek naar het antwoord op de vraag hoe je weet wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen. Daarvoor is het nodig om een paar basale uitgangspunten van onderwijs en opvoeding te begrijpen, maar zeker ook om nieuwe ervaringen op te doen. Door te ‘be-grijpen’ kun je processen beter en sneller verstaan en ‘vastpakken’. Situaties overvallen je minder snel. Je bent als het ware beter voorbereid op het onvoorspelbare. Door nieuwe ervaringen op te doen, verbreed je je handelingsrepertoire. Nieuwe ervaringen zorgen ervoor dat wat je begrijpt ook beklijft. ‘bek-lijven’ betekent dat ze in je lijf gaan zitten. Dat je de mogelijkheid krijgt om in nieuwe situaties op verschillende manieren te reageren. Daardoor ‘zit je minder snel vast’, kun je meer ontspannen blijven en juister handelen. Tactvoller handelen! Met ‘pedagogische tact’, ofwel: de goede dingen doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de kinderen.

  3. 3

    Pedagogische oplaadpunten en pedagogische netwerken (Delen en durven)

    In het derde deel van dit traject gaan we bekijken wat de mogelijkheden zijn als interventies nog niet tot het gewenste effect hebben geleid. We werken met mensen waarmee kinderen al verbonden zijn, zogenaamde ‘pedagogische oplaadpunten’ en de mogelijkheid van het ‘pedagogische netwerk’ als je er in je eentje niet uitkomt. Ook kunnen pedagogische patronen worden ingeslepen en geautomatiseerd.

Over de begeleider(s)

Marcel van Herpen is een veelgevraagd spreker en heeft meer dan 2.000 lezingen, masterclasses en begeleidingstrajecten verzorgd voor scholen, besturen, samenwerkingsverbanden, sportclubs en gemeentes. Daarnaast heeft hij een scherpe pen en zijn er al meerdere artikelen en boeken van zijn hand verschenen.