Leraren sturen op autonomie

Het traject ‘Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet’ helpt je om je bewust te zijn van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen. Dit traject is bedoeld voor iedereen die een fundamentele bijdrage wil leveren aan de eigen autonomie en die van leerlingen en volwassenen. Het resultaat is dat je meer balans in jezelf ervaart én in de groep(en) waarmee je werkt. Zo krijg je meer grip op groep, groei en grenzen.

incl. literatuur en materiaal

Wat leer je?

Een andere kijk op ‘autonomie’
Hoe twee systemen in je actief zijn: autonomie en script
Hoe autonoom je zelf bent
Hoe je soms (misschien) niet autonoom bent en hoe je dat doorbreekt
Hoe autonoom je klas is
Hoe je stuurt op je eigen autonomie en die van anderen
Kennis van de educatieve Transactionele Analyse (TA)
Hoe je werkt vanuit contact en contract in een voedende context
Twaalf richtingwijzers om te Sturen op Autonomie
24 concepten uit de TA om krachtiger te communiceren
Vanuit bewustwording omgaan met allerlei onderwijssituaties, ook ‘lastige’
Over je binnenkant (persoonlijkheid) en buitenkant (gedrag)

Inhoud traject

Van waaruit vertrek ik?
Wat zijn de uitgangspunten van de educatieve TA?
Wat betekenen deze voor mij en mijn klas?
Hoe communiceren ik en wij?
Leren werken met ego-toestanden (communicatiestijlen)
Welke transacties zijn effectief en welke niet?
Wat is de invloed van het levensscript?
Hoe scriptpatronen de communicatie kleuren
Script in de klas doorbreken
Hoe creëer ik meer autonomie?
De zes eigenschappen van autonomie
Hoe ik deze eigenschappen bij leerlingen activeer
Hoe ga ik om met lastige communicatieve situaties?
Over dramadriehoek en Spelen in de klas
Naar de fundamentele basispositie Ik OK, jij OK
Manier van werken
Praktische toepassingen van deze TA-concepten in de klas
Hoe zorg er voor dat deze aanpak vanzelfsprekend wordt?

Er zijn twee versies van dit traject:

  1. 1

    open inschrijving

    een training op een vaste locatie voor individuen die willen sturen op autonomie

  2. 2

    in company

    een traject op locatie dat afgestemd is op de specifieke context en leerdoelen van het team

Sturen op autonomie

De inhoud van dit traject bestaat onder andere uit krachtige concepten uit de Transactionele Analyse (TA) die vertaald zijn voor onderwijsmensen. Transactionele Analyse (TA) is een wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidstheorie met als doel volledige autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden: jong én oud. De TA kent zijn oorsprong in de psychotherapie en is uitgegroeid tot volwaardige toepassingen in onderwijs, organisatie en coaching. In deze training gebruiken we concepten uit de zogenaamde educational Transactional Analysis.

Werkwijze

Het programma bevat een afwisseling van casuïstiek van deelnemers, praktijkgerichte theorie, demonstraties, veel oefensessies met reflecties, persoonlijke en groepsgerichte feedback. Deelnemers werken met het boek Sturen op Autonomie (Adri van den Brand, 2018).

Doelstellingen

Het traject Sturen op Autonomie is een persoonlijk én groepsgericht ontwikkelingstraject waarin deelnemers:

  • leren de uitgangspunten van de Transactionele Analyse toepassen in hun eigen werk;

  • leren vanuit welke ego-toestanden ze communiceren, welke ego-toestanden functioneel zijn en welke niet;

  • ego-toestanden herkennen bij anderen (die soms gekristalliseerd zijn tot ‘rollen’) en daarop adequaat kunnen reageren;

  • feedback krijgen op hun ego-toestanden en leren hierop feedback te geven aan anderen;

  • leren ‘transacties’ (communicatieboodschappen) te doorgronden en leren onderscheiden welke transacties effectief zijn en welke niet;

  • ego-toestanden en kenmerkende transacties van unit/team leren herkennen en hierop te interveniëren;

  • leren hoe mensen reageren vanuit hun levensscript, tot welke problemen dit kan leiden in de groep en hoe ze deze kunnen aanpakken;

  • leren levensposities herkennen (zoals ‘ik ben ok, jij bent ok’) in de groep en hoe ze zichzelf en unit/groep in een krachtige levenspositie kunnen zetten;

  • Spelmatigheid in de dramadriehoek herkennen en leren hoe deze kan worden doorbroken;

  • hun eigen autonomie vergroten aan de hand van zes eigenschappen en leren hoe ze via het gericht werken aan deze eigenschappen de autonomie in het team kunnen vergoten waardoor teamleden geactiveerd worden.

Over de begeleider(s)

Adri van den Brand is een creatieve onderwijs-allrounder. Hij is zelfstandig trainer, adviseur, schrijver, coach en opleider. In die hoedanigheid begeleidt hij schoolteams op het gebied van communicatie, coaching, autonomie-ontwikkeling en pedagogisch tact. Eerder schreef hij het handboek Gesprekscommunicatie en verzorgde hij met Harry Paus de eindredactie van het boek Portaal, een praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs. Samen met Henk van Mil verzorgt hij al jaren opleidingen via hogeschool de Kempel. Voor CPC geven zij het (online) traject Sturen op autonomie. In 2021 verscheen hun boek De coachende leraar.

Henk is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Zijn keuze voor onderwijs is gebaseerd op zijn missie: leerkrachten helpen ontwikkelen in het vrijmaken van hun onbegrensde potentieel, zodat kinderen ten diepste dat onderwijs krijgen waar ze, zowel pedagogisch als didactisch, recht op hebben en waarbij geen enkel kind wordt uitgesloten.

Inbegrepen publicaties