Wat leer je?
Inhoud traject
Er zijn twee versies van dit traject:
-
open inschrijving
een training op een vaste locatie voor individuen die willen sturen op autonomie
-
in company
een traject op locatie dat afgestemd is op de specifieke context en leerdoelen van het team
Sturen op autonomie
De inhoud van dit traject bestaat onder andere uit krachtige concepten uit de Transactionele Analyse (TA) die vertaald zijn voor onderwijsmensen. Transactionele Analyse (TA) is een wetenschappelijk onderbouwde persoonlijkheidstheorie met als doel volledige autonomie te ontwikkelen bij mensen van alle leeftijden: jong én oud. De TA kent zijn oorsprong in de psychotherapie en is uitgegroeid tot volwaardige toepassingen in onderwijs, organisatie en coaching. In deze training gebruiken we concepten uit de zogenaamde educational Transactional Analysis.
Werkwijze
Het programma bevat een afwisseling van casuïstiek van deelnemers, praktijkgerichte theorie, demonstraties, veel oefensessies met reflecties, persoonlijke en groepsgerichte feedback. Deelnemers werken met het boek Sturen op Autonomie (Adri van den Brand, 2018).
Doelstellingen
Het traject Sturen op Autonomie is een persoonlijk én groepsgericht ontwikkelingstraject waarin deelnemers:
-
leren de uitgangspunten van de Transactionele Analyse toepassen in hun eigen werk;
-
leren vanuit welke ego-toestanden ze communiceren, welke ego-toestanden functioneel zijn en welke niet;
-
ego-toestanden herkennen bij anderen (die soms gekristalliseerd zijn tot ‘rollen’) en daarop adequaat kunnen reageren;
-
feedback krijgen op hun ego-toestanden en leren hierop feedback te geven aan anderen;
-
leren ‘transacties’ (communicatieboodschappen) te doorgronden en leren onderscheiden welke transacties effectief zijn en welke niet;
-
ego-toestanden en kenmerkende transacties van unit/team leren herkennen en hierop te interveniëren;
-
leren hoe mensen reageren vanuit hun levensscript, tot welke problemen dit kan leiden in de groep en hoe ze deze kunnen aanpakken;
-
leren levensposities herkennen (zoals ‘ik ben ok, jij bent ok’) in de groep en hoe ze zichzelf en unit/groep in een krachtige levenspositie kunnen zetten;
-
Spelmatigheid in de dramadriehoek herkennen en leren hoe deze kan worden doorbroken;
-
hun eigen autonomie vergroten aan de hand van zes eigenschappen en leren hoe ze via het gericht werken aan deze eigenschappen de autonomie in het team kunnen vergoten waardoor teamleden geactiveerd worden.
Over de begeleider(s)
Adri van den Brand is een creatieve onderwijs-allrounder. Hij is zelfstandig trainer, adviseur, schrijver, coach en opleider. In die hoedanigheid begeleidt hij schoolteams op het gebied van communicatie, coaching, autonomie-ontwikkeling en pedagogisch tact. Eerder schreef hij het handboek Gesprekscommunicatie en verzorgde hij met Harry Paus de eindredactie van het boek Portaal, een praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs. Samen met Henk van Mil verzorgt hij al jaren opleidingen via hogeschool de Kempel. Voor CPC geven zij het (online) traject Sturen op autonomie. In 2021 verscheen hun boek De coachende leraar.
Henk is een gedreven onderwijsman, en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit prachtige brede veld. Zijn keuze voor onderwijs is gebaseerd op zijn missie: leerkrachten helpen ontwikkelen in het vrijmaken van hun onbegrensde potentieel, zodat kinderen ten diepste dat onderwijs krijgen waar ze, zowel pedagogisch als didactisch, recht op hebben en waarbij geen enkel kind wordt uitgesloten.