Spreuken

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Je kunt niet niet communiceren.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Lesgeven doe je met je lichaam.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

De klas is geen wachtkamer.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

To teach is to touch.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Ze meten wat ze willen weten.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Vóór regen komt zonneschijn.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Spreken is zilver, aanraken is goud!

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Wat werd het veel toen we het deelden…

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Volgers verdienen leiders die dienen.