Spreuken

Verbondenheid ontstaat waar de leraar verbonden is met zichzelf en zich aanbiedt om een relatie mee aan te gaan.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Een kind dat niet wordt aangeraakt, is een kind zonder identiteit, dat vaak schreeuwt om (huid)contact.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Wie ’t weet, mag ’t vragen!

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

’t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Leraar,
jouw aanraking verandert een kind,
een mens,
een generatie!

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ’n weg.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

De eerste hechtingsrelatie is het prototype van alle relaties, die een mens in zijn leven zal hebben.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Pedagogisch Contact:
de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Niet ’t beste kind, maar ’t beste wat je vindt, bepaalt ’t succes.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Vóór regen komt zonneschijn.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ’n kind zit.

Zelf-vertrouwen krijg je van ’n ander.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ’n ander wil dat je bent.

’n Kind is altijd een kans, nooit ’n tekort.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Iemand ’t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Een mens kan zich niet ontwikkelen zonder contact met anderen.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

’t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Wat werd het veel toen we het deelden…

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Schaf de onvoldoende af! ’t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Lesgeven doe je met je lichaam.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Als ’n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Je kunt pas goed onthechten als je goed gehecht bent.

Natuurlijk is al ’t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Niets zo erfelijk als ’n veranderende omgeving. #nature-nurture

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

De klas is geen wachtkamer.

’n Etiket hoort op een verpakking. ’n Kind is geen product.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Spreken is zilver, aanraken is goud!

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Opvoeden is aangeraakt worden. Voel ik jou door mij? Voel ik mij door jou?

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ’t om het hart gaat.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

’n Onvoldoende aan een kind, is ’n onvoldoende aan jezelf.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Al die toetsen… Afrekeningen in het individuele circuit!

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Je kunt niet niet communiceren.

Ze meten wat ze willen weten.

Tegen de tijd dat ’t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

To teach is to touch.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

’t Kind is van zichzelf. Laat ’t dat ook worden.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Noem ’t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Niet is zo bevestigend
als een affectieve aanraking.
Ieder mens beschikt over
het vermogen de ander die affectiviteit, liefde
en genegenheid te bieden,
waardoor die zich gezien
en bevestigd voelt.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren. U heeft nog vakanties genoeg om te leven.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Elk oordeel hep zijn nadeel

Luister met je hart
Kijk met een blinddoek
Voel wat er écht aan de hand is

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?